De kabelboom is als het ware het zenuwstelsel van je auto. Door een vernuftig geplaatste kabel van voor tot achter met diverse aftakkingen weet de auto precies wat waar aan de hand is. Hierdoor kun je met een simpele handbeweging alle knipperlichten bedienen en weet de auto hoe warm hij het heeft en of hij hier iets mee moet doen.

Het grootste gedeelte van de kabelboom zit onder het dashboard. Vaak is de computer hier aanwezig tezamen met de zekeringkast en de tellerklok welke van alles aan jou als bestuurder doorgeeft. Dit alles is elektrisch met elkaar verbonden zodat er iets oplicht als er iets fout gaat, je de airco aan kunt zetten en het raam rechts achter los kunt maken. 

Hoe zit een kabelboom in elkaar

De kabelboom bestaat vaak uit een flinke bos met losse draden die naar alle elektrische delen en sensoren gaan. Van voor tot achter en van links naar rechts met diverse aftakkingen netjes weggewerkt onder het dashboard, onder de vloerbedekking en achter plastic kapjes. Om het zo mooi weg te werken is het door de fabrikant vaak een van de eerst gemonteerde onderdelen omdat het zo complex in elkaar zit en overal tussendoor loopt. Lees het goed want een kabelboom in een gemiddelde moderne auto kan duizenden kabels met zich meebrengen en een totale lengte van een tot wel twee kilometer zijn. Stel je voor dat daar iets in misgaat en zoek dat maar eens op.

Complexiteit en meer

Door de steeds meer toenemende elektra in auto’s worden ook de kabelbomen steeds complexer. Steeds meer sensoren en schakelaar moeten steeds meer informatie overdragen. Ook de steeds uitgebreider wordende infotainment als Bluetooth en zelfs internet in de auto is geen uitzondering meer. 

De tijden van simpele kabelbomen zijn inmiddels dan ook al grotendeels verleden tijd en auto’s worden steeds meer met daadwerkelijke netwerken ingericht om het aantal kabels binnen de perken te houden. Je ziet zo nu en dan zelfs ook al glasvezel terugkomen in autobekabeling wat de kabelboom an sich eenvoudiger maakt. Helaas worden de componenten zelf dan wel weer complexer met al deze netwerken.

Kabelboom defect of een kabelbreuk

Werkt iets niet meer goed of zit er een storing in jouw auto die je maar niet kunt plaatsen of uitsluiten? Dan is de kans groot dat er wellicht ergens in de kabelboom een defect aanwezig is. Een kabelbreuk is veelvoorkomend bij een kabelboom defect. Echter wel een uitdagende klus door de omvang en complexiteit van de kabelboom. Ga dan ook nooit zomaar zelf wat proberen bij de kabelboom. De kans dat je het alleen maar erger maakt is aanzienlijk. Ook zelf even wat aanpassen of iets toevoegen aan de kabelboom is sterk af te raden. De computers worden steeds gevoeliger ingesteld, een foutmelding of zelf kapotte computer ligt dan ook snel op de loer. Kijk dergelijke dan ook goed na als je een tweedehands auto koopt

Deel dit bericht!

Geef een antwoord