Een NOx sensor meet de NOx waarden welke eventueel nog in de uitlaatgassen aanwezig kunnen zijn. Deze stikstofoxiden zijn erg schadelijk voor het milieu en komen tot stand doordat een teveel aan zuurstof in de motor verbrandt wordt. Smog en zure regen zijn hier onder andere gevolgen van. 

In modernere motoren wordt dit tegengegaan door middel van AdBlue. Deze AdBlue zorgt ervoor dat de NOx waarden op peil blijven en geneutraliseerd worden. Dit proces is erg veel voorkomend bij de modernere steeds kleiner wordende motoren welke steed zuiniger moeten draaien. Ook door de directe brandstofinspuiting en een arm brandstofmengsel veroorzaakt verhoogde NOx waarden wat met deze AdBlue vermindert wordt.

De NOx sensor is geplaatst direct na de SCR katalysator. Meet deze te hoge NOx waarden dan zal meer AdBlue ingespoten worden. Ook auto’s met een normale katalysator kunnen een NOx sensor hebben. Is bij een dergelijke de NOx waarden te hoog dan zullen deze net als bij een roetfilter gaan regenereren. Dit  betekent dat grofweg de temperatuur in het uitlaatsysteem opgeschroefd wordt door een ander brandstofmengsel in te spuiten. Hierdoor zullen alle resten verder door verbranden tot een wat beter goedje voor het milieu wat vervolgens netjes een uitweg zal vinden uit het uitlaatsysteem.

Hoe meet deze sensor dit

Een NOx sensor lijkt erg op een lambdasonde. Deze sensor meet dan naast de NOx vaak ook nog de overgebleven zuurstof. Net als bij een lambdasonde is er een bepaalde bedrijfstemperatuur benodigd en heeft deze sensor dan ook vaak een voorverwarming. Dit zodat hetgeen snel op bedrijfstemperatuur is en werkt zoals het behoort. Een katalytisch actieve elektrode scheidt de zuurstof van de stikstof. Vervolgens kan de zuurstof afzonderlijk van de stikstof gemeten worden door de sensor elementen voor een zo nauwkeurig mogelijk resultaat. Doordat het een vrij complexe sensor is zijn zo doorgaans wat prijzig.

Hoe merk ik of mijn NOx sensor kapot is

Een NOx sensor heeft een beperkte levensduur. Als de gemeten waarden niet meer binnen het toegestane bereik vallen zal de auto in noodloop gezet worden. De storing wordt opgeslagen en het motorlampje gaat branden. Met een stotterende slecht lopende motor tot gevolg. In dit geval is vaak de NOx sensor kapot. Ga naar de garage om hetgeen na te laten kijken. Vervanging is vaak noodzakelijk al is mogelijk deze sensor weg te laten schrijven door gespesialiceerde bedrijven. Al zal het een kwestie van tijd zijn voordat ook dit bij de APK getackeld zal worden

Deel dit bericht!

Geef een antwoord