Waar we eerder de basis uitgelegd hebben om een auto tweedehands te kopen gaan we hier wat dieper op de specifieke technische materie in. Verwacht geen moeilijke termen en dure diagnoses, maar meer wat je oppervlakkig snel kunt zien om eventuele dure reparaties op voorhand te tackelen bij je nieuwe occasion. En indien nodig een goede keus te maken om die auto misschien beter te laten staan.

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; check dat boekje

Het onderhoudsboekje is de rode draad van het auto onderhoud. Door de dealer wordt dit standaard ingevuld en bij iedere andere garage zal dit normaal gezien ook gevuld worden. Zo zie je precies welk bedrijf, welk onderhoud uitgevoerd heeft en wanneer. Zo kun je dus zien of de auto zijn beurtjes op tijd gehad heeft, van belang voor een goed technisch tweedehands onderhoud. Is de distributieriem bijvoorbeeld netjes op tijd vervangen? Maar ook de reparaties worden erin gezet. Zo kun je dus zien of de auto gekke reparaties gehad heeft. Auto’s kunnen kwalen hebben die vaker voorkomen, zo kun je in het onderhoudsboekje precies zien of de auto de jij op het oog hebt dit wellicht al eens vaker aan de hand gehad heeft. Kijk of er gekke reparaties in staan en vraag daarna, wat was er precies aan de hand. Voorbeelden van reparaties die normaal gezien niet snel voor moeten komen;

  • Grote werkzaamheden aan de motor of versnellingsbak. Is de versnellingsbak gereviseerd? En is de koppakking een keer vervangen? Wellicht is er iets met de zuigers, krukas of nokkenas geweest? Heeft de auto een distributieketting, staat deze erin?
  • Stuurbekrachtiging onderdelen. Is het stuurhuis of stuurpomp eens vervangen? Veel auto’s hebben hier kwaaltjes mee en zou normaal niet direct voor moeten kunnen komen.
  • Turbo en uitlaatdelen. Heeft de auto een turbo en is deze eens vervangen? Belangrijk dat een dergelijke reparatie goed gebeurt. Staat het roetfilter of katalysator erin?
  • Zijn er reparaties aan het aircosysteem geweest? Aircopomp, condenser?
  • Elektrische problemen, breuk in kabelboom, gekke storingen?

Met de wieltjes van de vloer

Probeer altijd even de onderkant van de auto te bekijken. Is het een bedrijf dan hebben ze vaak een burg, vraag of de auto hierop mag. Als het even kan is het belangrijk om ook de wielen los van de vloer te krijgen, de auto komt dan helemaal uit de vering zodat alles mooi vrij is. Je kunt alles nu goed zien en zelfs de banden en lagers goed inspecteren. Koop je nu niet bij een garage probeer hem in ieder geval even schuin op een hoge stoep te zetten. Je kan dan in ieder geval globaal de onderkant bekijken.

Probeer in ieder geval de volgende zaken goed na te kijken:

  • Is er geen overmatig roest aanwezig? Uiteraard ligt dit ook er aan de leeftijd van de auto, maar hij mag in ieder geval niet rot zijn. Probeer even met een klein hamertje zachtjes tikkend rond te gaan. Stalen delen mogen in ieder geval niet dof aanhoren, vaak duidt dit op roest en/of dat bijna door is, ook wel doorgerot genoemd.
  • Kijk of de uitlaat nog mooi gaat en intact is. Check ook hier op overmatige roest. Oppervlakkige roest heeft vrijwel iedere uitlaat. Maar kijk ook of er geen dikke plakkaten roest op zitten, vaak gaat een uitlaat daar snel door.
  • Kijk of de motor mooi droog is en geen lekkages heeft.
  • Je kunt nu mooi de banden bekijken, nog voldoende profiel? Niet uitgedroogd?
  • Kijk of de schokdempers mooi droog zijn en de veren niet gebroken zijn
  • Draai de wielen rond, gaat dit mooi soepel en voel je geen speling?
  • Kijk of alle ophangrubbers in goede staat zijn en niet uitgedroogd, voel een beetje aan de stuurkogels, geen speling?
  • Zien de remblokken en remschijven er nog goed uit?

Onder de motorkap

Dan trek je de motorkap open. Tegenwoordig kun je hier steeds minder onder zien door alle afdekkappen. Let echter goed op de delen die je wel kunt zien. Is het mooi schoon onder de auto? Geen vieze (vette) vingers te zien bijvoorbeeld? Dat duidt al gauw op bijvoorbeeld een recentelijke reparatie. 

Check het oliepeil, trek de oliepeilstok eruit en kijk of de olie mooi op niveau is. Een slecht onderhouden tweedehands auto heeft al snel een te laag oliepeil wat technisch niet goed is. Olie is toch van levensbelang voor een auto en dus erg belangrijk om na te kijken.

Check alle andere vloeistoffen, wellicht net wat minder belangrijk, maar zeker niet slecht om na te kijken, kijk of de koelvloeistof op peil is, check de remvloeistof en stuurbekrachtigingsvloeistof? Allemaal mooi op peil, dan heeft de auto in ieder geval goed onderhoud gehad.

Check alle elektronische componenten

De duurste reparaties zijn vrijwel altijd van elektrische aard. Het komt dan ook minder voor, maar daardoor zijn de onderdelen schaarser waardoor ze gewoonweg duurder zijn bij vervanging. Kijk dit dus goed na en kijk of alles wat moet werken ook soepel werkt, ander kun je ervan op aan dat het er wellicht binnenkort aankomt. Zit er airco op, kijk dan of het lampje aangaat en deze het ook daadwerkelijk doet. Wordt hij goed koud? Kijk de elektrische ramen, spiegels, antenne, dak, carkit, geluidssysteem, cruise control, tankklep, sportstand, inparkeersysteem, stuur, etc. na. Werkt alles wat erop zit? 

Doet iets het niet goed of soepel genoeg, heb je ergens argwaan van gekregen? Vraag dit dan bij de verkopende partij na. Is hem/haar het opgevallen? Kan hij/zij er wellicht iets aan doen? De reactie van zo iemand op een dergelijk moment spreekt boekdelen.

Technische tweedehands koop, handen schudden, handdruk

Geen garantie, maar wel een zekerdere koop

Een auto kopen blijft altijd een gok, je kunt pech of geluk hebben. Maar je kunt je geluk in ieder geval meer kans geven. Met bovenstaande heb je in ieder geval een mooie checklist wat bijna iedereen zelf wel even na zou kunnen kijken. Een kleine moeite, uiteraard geen garantie, maar wel een gegarandeerde zekerdere koop!

Deel dit bericht!

Geef een antwoord