Remschijven zorgen er samen met remblokken uiteindelijk voor dat de auto daadwerkelijk tot stilstand komt. Uiteraard is dit van belang voor je eigen veiligheid, maar ook die van anderen. Een remsysteem wil je dan ook ten alle tijde in topstaat hebben. Stel je moet een noodstop maken, dan wil je niet graag voor verrassingen komen te staan.
Wat is een remschijf en wat is de werking ervan
Een remschijf is in feite een metalen schijf welke op een bepaalde manier gevormd is zodat deze op jouw auto tussen de naaf en het wiel gemonteerd kan worden. Een remschijf is niet van ‘normaal’ staal gemaakt maar een speciaal soort. Dit metaalmengsel bevat diverse toevoegingen om een remschijf nog harder te maken en te zorgen dat deze in topstaat blijft. Een kromme remschijf zit natuurlijk niemand op te wachten.
De remblokken worden middels het remsysteem tegen de remschijf gedrukt wat zorgt voor extreem hoge wrijving. Hierdoor zal jouw auto tot stilstand komen doordat de remschijf direct contact maakt met het wiel. Dit proces wordt in werking gesteld door het drukken op het rempedaal. Door deze wrijving ontstaan erg hoge temperaturen, in sommige gevallen tot wel 850 graden celcius en soms nog hoger. Door deze wrijving ontstaat slijtage waardoor niet vaak, maar zeker enkele keren in het autoleven de remschijven vervangen dienen te worden.
Verschillende soorten remschijven
Een massieve remschijf is de oudste vorm van remschijven. Dit is puur een metalen schijf zonder toevoegingen die ervoor bedoeld is om jouw auto te stoppen. Vroeger heel veel toegepast, tegenwoordig wat minder. Nog wel vaak aan de achterzijde van je auto te vinden.
Geventileerde remschijven komen het meest voor. Dit is plat gezegd een dubbele metalen schijf met hiertussen schoepen. Lijkt ook wel op een rotor. Hierdoor kan door het draaien van de remschijf extra lucht tussen deze 2 schijven heen wat zorgt voor een sterk verbeterde koeling. Doordat de auto’s van vandaag de dag een stuk groter en zwaarder zijn kan een auto bijna niet meer zonder deze techniek.
Verder zijn er nog de sportremschijven, deze hebben vaak een andere samenstelling in het metaal om ze nog sterker te maken en de warmte beter af te voeren. Dit vaak in combinatie met inkepingen in het remvlak voor een nog betere koeling. Bijvoorbeeld geperforeerde remschijven, met diverse gaatjes in het remvlak. Of een gefreesde remschijf welke oppervlakkig infrezingen heeft voor extra warmte afvoer.
Moet ik mijn remschijf vervangen?
Je kunt er op diverse manieren achter komen of jouw remschijf aan vervanging toe is.
Met de jaarlijkse keuring wordt er altijd naar het remsysteem waaronder de remschijven gekeken. In sommige gevallen kan het als adviespunt aangegeven worden en anders zal de garagist het in ieder geval altijd adviseren als het hoog tijd is voor vervanging.
Vaak gaat een remschijf wel enkele remblokkensetjes mee. Is het tijd voor vervanging van remschijven dan zal het je verteld worden bij het vervangen van de remblokken. Verteld wordt dan of het verstandig is om ook de remschijven deze keer mee te nemen.
Op het wielvlak van de remschijf, dit is de plek waar het wiel de remschijf raakt, staat vaak gegraveerd wat de minimale dikte van de remschijf mag zijn. “MIN. TH”. Dit kun je gemakkelijk zelf nameten.
Let bij het nakijken van je remschijven ook altijd op eventuele scheuren, gelijke slijtage en randvorming. Heeft je remschijf scheuren, meteen vervangen. Slijt je remschijf zelf niet gelijk af of slijt de linker-/rechterschijf sneller, laat dit dan altijd nakijken. Randvorming heeft een gebruikte remschijf altijd, let er wel op dat dit niet te hoog wordt voor een optimale werking.