Zoals de naam al doet vermoeden dempen schokdempers de schokken. Een schokbreker zit vaak tussen of net naast de chassisveer. Bij het inveren van de auto zal de kracht in de veer ervoor zorgen dat de auto weer omhoog komt. Als dit niet gedempt wordt zal de auto niet oneindig, maar wel erg lang na blijven veren. Dat is niet erg comfortabel. Om dit comfortabeler te maken en dus te demper zit daar een schokdemper.
Werking schokdemper
Een schokdemper zit zoals gezegd bij de veer in de buurt. Vervolgens zit deze vast aan het fusee en de carrosserie. Hierdoor kan deze een dempende werking creëren tussen het het wiel en de carrosserie. Een schokdemper is een pijp met daarin een zuiger of plunjer waaraan een stang bevestigd is. In die pijp zit olie of een gas welke weerstand biedt tegen de zuiger. Hierdoor wordt de uiteindelijke beweging van de uitkomende stang gedempt en wordt de rit comfortabeler.
Als een auto normaal beladen is dan moet de schokdemper de auto een veerweg geven van 1,5. Dat is de standaard en kan per automerk natuurlijk nog wel wat verschillen. Dit houdt in dat hij eenmaal volledig inveert, eenmaal volledig uitveert en vervolgens weer precies in het midden, de rustpositie, uitkomt.
Materiaal schokdemper
Een schokdemper is gemaakt van metaal. De pijp, en de uitkomende stang zijn beide van metaal, de plunjer zelf ook, al zit hier vaak een rubber omheen. Aan de onder- en bovenkant zit vaak een rubber bevestiging aan het fusee en de carrosserie, dit om gepiep en gekraak tegen te gaan. In de schokdemper zelf zit een weerstand biedende olie of gas. Gas is de moderner vulling en werkt erg goed. Olie heeft er in het verleden altijd in gezeten. Beide is nog te koop en de voorkeur gaat uit naar gas. Niet alleen omdat dit milieubewuster is, gas reageert ook constanter. Bij hevig veren wordt de oliegevulde schokdemper warm en zal anders gaan reageren. Dit is bij gas dus wat constanter en zal minder snel anders aan gaan voelen.
Mijn schokdempers zijn kapot
Schokdempers zijn, omdat ze ze vaak op en neer gaan, onderhevig aan slijtage. Gelukkig hoeven ze niet vaak vervangen te worden maar zo nu en dan zal er een kapot gaan. Wanneer onderdelen gebogen zijn of deuken vertonen is het aan te raden, ook met een lekkende schokdemper, om tot vervanging over te gaan. Regelmatige controle is dan ook aan te raden. Een zwetende of echt lekkende schokdemper zie je snel, de gehele demper zal dan glimmen.
Zie je niks aan de schokdempers maar schommelt de auto een beetje of is er vreemde banden slijtage? Kijk dit ook goed na bij een occasion. Ook dan kan het geen kwaad om even naar de schokdempers te kijken. Zakt de auto ver in bij het remmen, veert hij vaker dan de eerder genoemde anderhalve keer of rammelt het dan kan ook dit alle wijzen op een schokdemper die aan vervanging toe is. Laat er dan op zijn minst even een deskundige naar kijken en indien nodig tot vervanging overgaan.
Deel dit bericht!