De airco compressor wordt nog wel eens een aircopomp genoemd, niet al te gek natuurlijk daar deze simpel gezegd ook gewoon het aircogas rondgepompt. Doordat deze dit doet zorgt de airco er uiteindelijk voor dat jouw auto geforceerd afkoelt. Wel zo lekker in de warme zomermaanden. Om deze reden is een airco uitsluitend bedoeld voor comfort, verder heeft de airco geen enkele andere technisch belangrijke taak voor de auto zelf.
Werking Airco compressor
De werking van een airco compressor is eigenlijk het best te vergelijken met de werking van een koelkast. Door het rondpompen en uiteindelijk comprimeren van het gas in de leidingen wordt uiteindelijk de warmte onttrokken uit de cabine. Ditzelfde gebeurt bij je koelkast.
Een airco compressor wordt vaak aangedreven door de multiriem van jouw auto. Er bestaan ook elektrische airco compressoren, al komen deze veelal voor bij de elektrische auto’s. De werkwijze is gelijk al wordt deze door een eigen elektromotor aangedreven.
Via de multiriem wordt de poelie van de airco compressor rondgedraaid. Hierin zit een magneetkoppeling. Is de airco nodig, dan schakelt simpelweg deze magneetkoppeling in waardoor de pomp gaat draaien, en dus de airco werkt.
Door het rondpompen van het gas wordt dit vloeibaar en warm. Bij de overgang hiervan wordt de verdamper koud gemaakt welke dus als het ware de warmte uit de interieurventilator onttrekt, en op dit moment koelt. De inmiddels geworden vloeistof wordt alsmaar warmer en wordt uiteindelijk door het stromen door de condensor weer gekoeld. Door deze afkoeling wordt de vloeistof weer koud, en zal terug transformeren in gas. Waarna deze weer opgepompt wordt om de cyclus opnieuw te herhalen. De condensor en verdamper zijn 2 radiatoren welke door de plaatsing precies een tegenovergestelde werking hebben.
Omdat nu de lucht bij de interieurventilator geheel afgekoeld is en rond geblazen wordt koelt het af in de auto.
Wellicht ook interessant; de werking van het interieurfilter
Waar is een airco compressor van gemaakt
Een airco compressor bestaat uit vele onderdelen, voornamelijk aluminium delen. Verder bevat deze dus de magneetkoppeling, of in geval van elektrisch een elektromotor. Hierin zit veel koper verwerkt. De airco compressor zelf heeft wat olie voor de smering van de onderdelen. Dan stroomt er nog een aircogas door de leidingen om de daadwerkelijke koeling te kunnen realiseren. Een in het verleden veel gebruikte, milieuonvriendelijk, gas R134a komt steeds minder voor daar een overstap naar R1234yf gemaakt wordt. Deze is vele malen beter voor het milieu. Al kunnen deze niet onderling uitgewisseld worden in jouw auto. Als het een erin moet, dan kan het ander er dus niet in. Deze overstap wordt gemaakt omdat een aircosysteem eigenlijk altijd wel iets lekt, op deze manier is dit lekken dan nog enigszins te verantwoorden.
Is mijn aircopomp kapot?
Een aircosysteem heeft diverse onderdelen, hier kan van alles aan kapot gaan. Belangrijk is om je airco regelmatig te gebruiken, hierdoor blijf het geheel gesmeerd en blijven afdichtingen flexibel.
Een defecte airco compressor merk je meestal aan het feit dat je airco het niet meer doet. Zelfs het lampje gaat niet meer aan als je de airco aanzet. Dit is in ieder geval een indicator dat de airco nagekeken dient te worden. De pomp zelf kan kapot zijn, maar het systeem kan ook te weinig koudemiddel, airco gas, bevatten. Hierdoor zal de airco ook niet meer aangaan. Vaak is dit te wijten aan een lek, bijvoorbeeld een kapotte condensor.
Piepen, rammelende geluiden, het opeens erg zwaar lopen van de motor bij het aanzetten van de airco zijn ook allemaal indicatoren dat er iets niet pluis is met je airco. Voelt de airco niet echt koud meer aan wanneer je deze aanzet? Vaak is het laten bijvullen dan voldoende.
Houdt met de aanschaf van een tweedehands auto altijd rekening met de werking van de airco compressor. Mocht deze defect zijn dan kan een reparatie of vervanging kostbaar zijn.
Deel dit bericht!