Tijdens een reparatie van een auto komt veel kijken. Al snel is er een boutje nodig, moet een draad opnieuw geïsoleerd worden of is toch echt dat likje ceramisch vet nodig om de remblokken te monteren. De middelen hiervoor moeten uiteraard betaald worden en is vaak omslachtig en duur om allemaal los bij te houden. Met een X-bedrag wordt dit alles dan samengevat onder de noemer klein materiaal.
Waarom wordt dit zo gedaan?
Al snel moet er iets vervangen of bevestigd worden aan je auto wat niet met een standaard onderdeel kan. Al deze middelen hebben zelf vaak geen artikelnummer en worden over het algemeen groter ingekocht. Een garage koopt natuurlijk niet een los boutje voor jouw auto. Om het geheel niet omslachtig te maken voor de administratie van de garage, en een wirwar op jouw rekening is hier de term klein materiaal voor bedacht. Zo blijft het voor iedereen overzichtelijk.
Wat kost klein materiaal mij ongeveer?
Over het algemeen vallen de prijzen hiervan overigens erg mee. Bij een relatief simpele reparatie zal een het bedrag van klein materiaal omstreeks de 5 à 15 euro uitkomen. Uiteraard ligt dit erg aan de betreffende garage en de daadwerkelijke reparatie. Betreft het een lastigere reparatie dan kunnen dergelijke bedragen natuurlijk oplopen.
Wat valt er allemaal onder klein materiaal
Onder klein materiaal vallen dus de gebruiksartikelen van de monteur. Wat een bepaalde garage hieronder laat vallen is uiteraard niet vastgelegd maar over het algemeen het volgende:
-Bouten
-(Isolatie)Tape
-Moeren
-Popnagels
-Schroeven
–Smeermiddelen
-Sprays
-Ty-raps
-Vetten
-Vloeistoffen