Als we het over massa hebben bij een auto dan zal dit in vrijwel alle gevallen over de elektrische benaming gaan in dat geval. Massa kan ook een bepaald gewicht van iets betekenen, maar zul je vaak alleen op het kentekenbewijs tegenkomen. In dit geval betekent het de aantal kilo’s van de auto, of bijvoorbeeld het laadvermogen.

Bij de elektrische vertaling heeft stroom een positieve, + en negatieve, – zijde in de gelijkstroom bij een auto. De auto accu heeft dan ook een + en – pool welke de auto van stroom voorzien. De – pool is in dit geval daadwerkelijk de massa van de auto.

En hoe werkt die massa dan precies bij een auto?

Om het systeem enigszins gemakkelijk te houden is de min-pool direct op het chassis van de auto gezet. Zo ontstaat eigenlijk een soort van aarde. Voordeel hiervan is dat je naar alle elektronische componenten gemakkelijk een + draad kan leggen en de – voorziening ergens dichtbij in een metalen deel van het chassis aan kan sluiten. En het werkt.

massa laadklem op auto accu

Massaproblemen

Er komen door dit systeem nogal wat problemen voor. Daar hetgeen de constructie erg makkelijk maakt heeft het als effect dat het problemen met zich meebrengt. Een massa kan bijvoorbeeld los gaan zitten, dit kan storingen met zich meebrengen welke er soms wel en soms niet zijn. Ook kan er corrosie bij een massapunt ontstaan, iets wat er geleidelijk insluipt en steeds erger wordt. Op een gegeven moment heb je dan geen achterlicht meer bijvoorbeeld. Of op het moment dat het knipperlicht brand, knippert het remlicht doodleuk mee. Dat zijn typise massaproblemen. Vaak wat zoekwerk maar vervolgens relatief snel opgelost. Zit hij los, dan maak je het opnieuw vast. Zit er corrosie op, schuur het geheel op en het zal weer prima werken.

Deel dit bericht!

Geef een antwoord