Een katalysator is onderdeel van het uitlaatsysteem. Hij zit vaak vrij vooraan tussen het uitlaatsysteem gemonteerd. Soms al vooraan bij de motor, in andere gevallen vaak onder de auto nog voor de middendemper. Dit zodat het uitlaatsysteem zo schoon mogelijk blijft. De katalysator reinigt namelijk de uitlaatgassen. In het bijzonder de stikstofoxiden ook wel bekend als NOx waarden. NOx is een naar goedje dat voortkomt doordat een teveel aan zuurstof in de motor verbrand wordt. Helaas ook erg slecht voor het milieu.
Hoe werkt de katalysator
In de katalysator zit een kern. Deze kern is gemaakt van keramisch materiaal met oppervlakken van edelmetalen zoals Palladium, Platina en Rhodium. Dit alles is opgebouwd in een honingraat structuur zodat er een zo groot mogelijk oppervlak ontstaat. De uitlaatgassen worden hier doorheen gestuurd welke reageren op de edelmetalen. Zo zullen de overgebleven stikstofoxiden oxideren in deze kern en omgezet worden in onschadelijke stoffen zoals kooldioxide, stikstof en water. Deze stoffen zullen vervolgens weer via de rest van het uitlaatsysteem de auto verlaten. Via deze manier worden de uitlaatgassen en de uitstoot tot een minimum beperkt.
Is mijn katalysator kapot?
De levensduur van een katalysator is erg lang. Normaal zal niet nagedacht hoeven worden over een vervanging. Echter kunnen diverse zaken de veroudering ervan versnellen. Verbruikt de auto veel olie dan is de verbranding niet mooi en vaak erg vervuild. Dit zal een negatief effect hebben op de katalysator. Al deze slechte uitlaatgassen gaan door de katalysator heen met alle gevolgen van dien. Ook in andere situaties, met bijvoorbeeld een lekke koppakking. Met alle koelvloeistof vervuiling kan ook dit de levensduur aanzienlijk verkorten. Ook brandstoffen van slechte kwaliteit waaronder ook de brandstoffen vallen met een hoger ethanolgehalte zullen de levensduur van de katalysator niet bevorderen.
Een uiteindelijk stotteren, moeilijk starten en zelf uitvallen bij het stationair lopen van de motor kan duiden op een ernstig katalysator probleem. Het motorlampje kan gaan branden. Vaak zal eerst aan de lambdasondes gedacht worden, lossen die bij vervanging het probleem niet op, dan kan het goed zijn dat deze vervuild is.
Ook kan de kern los gaan zitten. Een dit brengt vaak een irritant erg herkenbaar gerammel met zich mee, vervanging is dan noodzakelijk.
Deel dit bericht!