Een lambdasonde of lambda sensor is onderdeel van het brandstofsysteem en is gemonteerd in de uitlaat. Door een lambdasonde te monteren in een auto kan deze een stuk zuiniger worden en worden milieueisen gehaald. Functioneert je lambdasonde niet goed dan zul je dit waarschijnlijk snel merken.

Oude auto’s hebben ze vaak nog niet. Vrijwel iedere auto die nu nog rondrijdt heeft er minstens een. Heeft jouw auto een katalysator dan zit er voor en na deze katalysator een lambdasonde gemonteerd. Heeft jouw auto twee katalysatoren, dit zijn vaak de auto’s met V-motoren, dan heb je er veelal vier.

Werking van een lambdasonde

De lambdasonde meet de zuurstofwaarde. Doordat deze in de uitlaat gemonteerd zit, zal deze op die locatie dus meten hoeveel zuurstof er na de verbranding overgebleven is in de uitlaatgassen. Idealiter zal dit zo dicht zo laag mogelijk zijn. Wijkt dit af dan zal dit bijgesteld worden. Vervolgens wordt het opnieuw gemeten en bijgesteld. En zo zal dit in continue cyclus zijn.

Heb je een katalysator dan zit na deze katalysator nog een lambdasonde gemonteerd. De eerste blijft zijn standaard  functie zoals hierboven genoteerd herhalen. Alleen zal deze tweede lambdasonde nu extra kijken of dit allemaal goed gaat. Ook in combinatie met de katalysator is de lambdasonde op deze plaats in staat dit zeer nauwkeurig na te gaan.

Zo heet de eerste lambdasonde die voor de katalysator zit ook wel regelsonde. Degene na de katalysator wordt vaak diagnosesonde genoemd, omdat deze uitsluitend checkt.

Een lambdasonde werkt pas bij temperaturen tussen de 300 en 400 graden celsius. Dit ligt aan het type sensor. Pas als de auto op bedrijfstemperatuur is zal deze dus pas daadwerkelijk goed werken. Er zijn inmiddels ook al sondes die een voorverwarming hebben zodat deze nog sneller op temperatuur komen. Er worden dan nog sneller de juiste waardes doorgegeven wat het milieu alleen maar ten goede komt.

Is mijn lambdasonde kapot?

Er zijn diverse wijze waaraan je kunt merken dat je lambdasonde kapot is of gebreken vertoont. De grootste indicator is echter wel het bekende motorlampje. Werkt hij niet goed meer dan schiet de auto meteen in noodloop en gaat het motorlampje aan. Om verder niets te beschadigen in de motor zal hij extra rijk gaan lopen. Dit houdt in dat hij meer benzine inspuit, de auto wordt dan dus ook wat onzuiniger maar zal minder snel ernstige schade oplopen.

Verder kun je dus ook een hoger brandstofverbruik wijde aan een lambdasonde. Verbruikt je auto ineens een stuk meer, dan zou deze ook kapot kunnen zijn. Ook een onregelmatig stationair lopen zou hierop kunnen wijzen. Ook kan de auto wat schokkerig aanvoelen, laat dan je de sensor even nakijken.

Daar deze sensor nauw samenwerkt met de katalysator heeft het natuurlijk ook veel met elkaar te maken. Blijkt nu de storing niet op te lossen na het vervangen van de lambdasondes. Controleer dan even je katalysator, deze brengt vrijwel dezelfde kwalen met zich mee bij een defect. Ook kan deze de waarden van de lambdasondes in de war schoppen.

Deel dit bericht!

Geef een antwoord