Het uitlaatsysteem bestaat uit diverse onderdelen onder de auto, De belangrijkste zijn de middendemper en de einddemper. Het is vaak een ingewikkelde loop van diverse pijpen. Het doel van de uitlaat is om de uitlaatgassen van voor bij de motor geheel naar achter te begeleiden zodat deze van de auto afgevoerd worden. Om alles zo plat en compact mogelijk te houden, en het uitlaatsysteem het liefst zo min mogelijk contact heeft met de auto, wordt dit vaak in hele vreemde bochten gewringt. Dit om zo efficiënt mogelijk aan de achterzijde van de auto te kunnen komen. Bij sommige auto’s loopt het zo uit de hand dat je bijna zou zeggen dat het op spaghetti lijkt.

De algemene opbouw

Over het algemeen begint de uitlaat met een uitlaatspruitstuk dat de verschillende cilinder overbrengt naar een pijp. Vervolgens loopt dit over in een katalysator. Bij een diesel kan er vervolgens nog een roetfilter gemonteerd zijn tezame in de katalysator of los hiervan. Bij een benzine auto ontbreekt dit over het algemeen nog. Vervolgens gaat het geheel over tot soms een middendemper en vervolgens de einddemper.

Dit alles ligt natuurlijk aan het typen auto maar in het kort bij een benzineauto spruitstuk, katalysator, midden- en einddemper. Bij een dieselauto is dit dus gelijk met als verschil dat hier nog een roetfilter extra tussen kan zitten.

Middendemper en einddemper

Over het algemeen zit er onder een auto een midden en einddemper. Is de auto wat kleiner dan kan gekozen worden voor uitsluitend een einddemper. De voorkeur gaat uit naar beide simpelweg omdat dit een extra geluiddempende werking met zich meebrengt. Dit is dan ook meteen het enige nut van een uitlaatdemper, het dempen van het geluid. Door de eigenlijke explosies die in de cilinders opgewekt worden komt veel geluid mee. Om alles binnen de perken te houden worden dus deze dempers gemonteerd zodat niet iedereen direct ‘s nachts wakker wordt van alle herrie.

Een uitlaatdemper is vaak van staal gemaakt. Daar dit onder de auto gemonteerd is en toch relatief warm wordt is dit een slijtagegevoelig onderdeel. Door continu uitzetten door de warmte, het water wat er tegenaan komt en zout en pekel in de winter. Zorgt vaak voor een uiteindelijk rottende uitlaat. Op zo een moment is vervanging vaak de enige oplossing. Soms wordt gekozen voor het repareren door middel van lassen, maar dit zijn vaak tijdelijke oplossingen.

Wil je hier nu helemaal vanaf zijn dan kun je kiezen voor een RVS uitlaat. Deze houden het vaak vele malen langer uit doordat deze van Roest Vast Staal vervaardigt zijn. Vaak een wat duurdere oplossing, maar als je er vaak mee te kampen hebt misschien net wel de oplossing waar je op zit te wachten.

Mijn uitlaat maakt veel herrie

Doordat een uitlaat rot en doorroest zal deze op een gegeven moment de uitlaatgassen op vreemde plekken eruit laten in plaats van uitsluitend de achterzijde van de auto. Is dit voor de midden- of einddemper, dan zal de auto meer herrie maken. Ook het wat stinken naar uitlaatgassen in de cabine kan duiden op een defect in het uitlaatsysteem. Laat dit nakijken daar dit erg vervelend en niet wenselijk is. Een reparatie of vervanging van een deel van de uitlaat is aan te raden.

Deel dit bericht!

Geef een reactie