Additieven, additive of dope zitten eigenlijk in vrijwel alle vloeistoffen van jouw auto. In de olie, in de koelvloeistof, remvloeistof en noem het maar op. Een additief zorgt ervoor dat de basis vloeistoffen de zware omstandigheden beter kunnen handelen. Het zijn dus eigenlijk kleine hoeveelheden andere stofjes welke ervoor zorgt dat de basis stof beter presteert.
Bijvoorbeeld een additief in de motorolie die zorgt voor een beter vloeibaar blijven bij spontaan hoge temperaturen, een additief welke zorgt dat de brandstof niet pinkelt of een additief welke ervoor zorgt dat de koelvloeistof niet bevriest in de winter.
Het lijkt zo simpel maar is van belang voor het functioneren van de auto.
De additieven worden verbruikt
Een additief als het ware verbruikt in de loop dat ze meegaan. In de motorolie is dit bijvoorbeeld erg sterk terug te zien. Daarom wordt de motorolie ook regelmatig vervangen in het auto onderhoud. Deels voor mooie schone nieuwe olie, maar onder andere ook zodat de motor geen extra slijtage oploopt door de missende of te weinig aanwezig zijnde additieven. Houdt eventuele vervangingstermijnen van de additieven dus goed in de gaten!
Wat zijn die losse busjes additieven die je wel eens zit?
Dit zijn ook additieven zoals alle andere additieven, alleen dan geconcentreerd in een busje welke je vaak zelf eenvoudig kunt toepassen. Vaak zitten in deze busjes oplossingen voor veelvoorkomende problemen welke door een tekort aan additieven kunnen komen.
Denk bijvoorbeeld aan het tikken van de motor of het niet geheel soepel meer kunnen overschakelen. Er zijn dan additieven die de mogelijke problemen hiervan verhelpen door een extra toevoeging in de olie. Het additief dat hier in oorsprong voor bedoeld was is wellicht reeds verbruikt. De olie zelf is verder nog goed, dus kan in een dergelijk geval een los busje additief voldoende zijn.
In andere gevallen zitten er bepaalde additieven in de busjes welke specifiek voor een bepaald probleem zijn. Een aanstaande wat dure reparatie kan hiermee uitgesteld worden. Denk bijvoorbeeld aan een middeltje welke de olie eigenlijk wat verdikt zodat het zweten van de motor stopt. Een dure vervanging van diverse pakkingen wordt dan tijdelijk uitgesteld. Of de welbekende radiator pil welke het lekken van de radiator tijdelijk stopt.
Een busje additief niet altijd de oplossing
Dat het tijdelijk de problemen op kan lossen is een feit. Al is het niet het antwoord. Ook de toegevoegde additieven verbruiken en verdunnen, het is dus meer een uitstel dan daadwerkelijke oplossing. Uiteindelijk kom je er bijvoorbeeld toch niet onderuit om toch die pakking bij olielekkage te vervangen of bij de radiator pil uiteindelijk toch die lekke radiateur te laten vervangen.
Deel dit bericht!