Misschien wel het belangrijkste en meest onderschatte onderdeel van het remsysteem. De remvloeistof is namelijk de sturing van de cilinders. Zonder deze vloeistof kun je dus trappen wat je wil op het rempedaal, maar er zal niks gebeuren.

Doordat je met je voet op het rempedaal drukt duw je als het ware de remvloeistof weg. Deze drukt vervolgens tegen de cilinders in de remklauw bij remschijven aan. Of tegen de wielremcilinders aan bij trommelremmen. Beide drukken dan weer de remblokken of schoenen tegen de remschijf of trommel aan waardoor het geheel tot stilstand komt.

Vapour-Lock

Door al deze wrijving wordt remvloeistof erg warm net als de rest van het remsysteem. Remvloeistof kan op een gegeven moment dan ook gaan koken. Er treedt dan Vapour-Lock op zoals dat heet. Er ontstaat dan damp-slot-vorming wat inhoudt dat er in plaats van uitsluitend remvloeistof ook dampt in het systeem gekomen is door het koken. Gevolg hiervan is dat er geen druk opgebouwd kan worden en er dus niet geremd kan worden. Vaak na goed afkoelen van het remsysteem keert het remvermogen weer terug.

Waar bestaat remvloeistof uit

Om al deze hoge temperaturen aan te kunnen en het kookpunt zo hoog mogelijk te krijgen worden er vaak diverse vloeistoffen gemengd. Remvloeistof wordt ook nog wel eens remolie genoemd. Op zich een foutieve uitspraak daar olie een hydraulisch systeem aan zou tasten. Het lijkt natuurlijk wel een beetje op de motorolie die je in de motor gooit, vandaar dat deze vergissing snel gemaakt is. Echter blijft de juiste benaming vloeistof in plaats van olie.

Een remvloeistof bestaat dan ook voornamelijk uit glycolethers en/of polyglycerol. Er zijn ook vloeistoffen op siliconen basis, deze hebben vaak enkel hoogwaardige additief toevoegingen. Remvloeistof op siliconen basis hebben weer hun eigen voordelen ten opzichte van eerdergenoemde, deze kunnen nooit door elkaar gebruikt worden.

Droog en nat kookpunt

Door de veroudering komt er langzaam water in het systeem. Dit gebeurt door de maanden heen geleidelijk aan. Het droge kookpunt waar remvloeistof aan moet voldoen is dan ook de term voor nieuwe net ververste remvloeistof.  

Doordat er water van condens in het systeem komt, verdunt de remvloeistof en wordt logischerwijs het kookpunt lager. Het natte kookpunt is dan ook vastgelegd op een 3,2% watergehalte in de remvloeistof.

De verschillende gradaties bij remvloeistof

DOT 3

DOT 3 is van oudsher een nog regelmatig voorkomende remvloeistof. Wordt voornamelijk in de kleine en gemiddelde auto’s gebruikt bedoelt voor gemiddelde snelheden. Voornamelijke toepassing is bij auto’s met rondom trommelremmen, of wat nog erg veel voorkomt remschijven aan de voorzijde en trommelremmen aan de achterzijde.
Het droge kookpunt van DOT 3 zit op 205 en voor het natte kookpunt wordt 140 graden Celsius aangehouden.

DOT 4

DOT 4 is een veelgebruikte gradatie in remvloeistof. Voornamelijk gebruikt in remsystemen met remschijven al dan niet geventileerd aan de voorzijde en remtrommels achter. Maar ook bij het gemonteerd zijn van remschijven rondom waar vaak de voorste remschijven geventileerd zijn en de achterste massief.
Het droge kookpunt van DOT 4 zit op 230 en voor het natte kookpunt wordt 155 graden Celsius aangehouden.

DOT 4 klasse 6 remvloeistof is een erg vergelijkbare vloeistof aan de normale DOT 4 maar is vereist bij bepaalde wat slimmere systemen en sommige ABS systemen hebben dit vereist. Met wat andere additieven hoogwaardiger.
Ook wat hogere kookpunten van droog 250 en nat 165 graden Celsius maakt het wat hoogwaardiger.

DOT 5

DOT 5.1 is een remvloeistof met een nog hoger kookpunt. Voornamelijk gebruikt voor sportwagens met grote remsystemen en hoge belastingen. Doordat deze een zo hoog kookpunt heeft kan deze vloeistof dit erg goed aan.
Het droge kookpunt van DOT 5.1 zit op 260 en voor het natte kookpunt wordt 180 graden Celsius aangehouden

DOT 5 is een remvloeistof gelijk aan die van DOT 5.1 echter is de basis hiervan anders. Deze vloeistof is vaak op siliconen basis en kan dan ook nooit per ongeluk met andere vloeistoffen gemixt worden. Eenmaal silicone gebruikt is altijd de DOT 5.1 silicone remvloeistof gebruiken. DOT 5.1 wordt voornamelijk in racewagens gebruikt. Voordeel hiervan is dat het een erg stabiele vloeistof is. Nadeel is dat silicone vocht opneemt vanuit de atmosfeer. Een regelmatige verversing is dan ook van belang waardoor gebruik in dagelijkse auto’s af te raden valt.
Het kookpunt is gelijk aan die van DOT 5.1 waar het droge uitkomt op 260 en voor het natte kookpunt 180 graden Celsius aangehouden wordt.

Is mijn remvloeistof aan vervanging toe?

Remvloeistof gaat op zich lang mee. Zoals hierboven omschreven is vocht het grootste probleem, simpelweg omdat dit de pure remvloeistof verzadigt. Voelt een rempedaal dan ook wat zompig aan. Is hij dus niet meer hard. Zit er gevoelsmatig wat vertraging in de remmende actie of zit het pedaal ver onderin? Dan is het van belang snel bij een garage langs te gaan om hetgeen eens goed na te laten kijken.

Deel dit bericht!

Geef een antwoord