Op het moment dat de auto’s steeds meer elektronica nodig hadden om te functioneren namen ook het aantal kabels toe. Bepaalde functies met meerdere standen hadden bijvoorbeeld meerdere kabels nodig. En zo ook in de deur; diverse knoppen met diverse functies nam meteen een bos met een spaghetti aan kabels met zich mee. Dat ging zo niet langer en moest anders en kwam CAN-bus, ook wel als canbus geschreven, om de hoek.

Daar was CAN-bus

Het CAN-bus systeem, Controller Area Network, werd uitgevonden. Het grote voordeel was dat er beduidend minder kabels nodig waren. Slimme onderdelen kunnen als het ware met elkaar communiceren. Naast de voeding zijn slechts 2 kabels benodigd welke doorgelust kunnen worden. Alle diverse knoppen in de eerder genoemde deur, de centrale vergrendeling, de elektrische verstelbare spiegel en de spiegelverwarming kunnen nu allemaal met slechts 2 kabels aangestuurd worden.

Op basis van dataverkeer

CAN-bus werkt op basis van dataverkeer, deels te vergelijken met het internet.  Buiten de voedingskabels wordt alles op basis van data/signalen aangestuurd. Zo weet ieder component van zichzelf of er op de bepaalde signalen gereageerd dient te worden. Ook zijn er verschillende niveaus in deze signalen. Het is natuurlijk het belangrijkst dat de motor en de airbags blijven functioneren, deze hebben dan ook een hogere prioriteit dan bijvoorbeeld de bediening van je radio.

Veel voorkomende problemen met CAN-bus

Buiten de lastigere technische problemen van CAN-bus zijn er ook diverse problemen waar jij en ik wat sneller mee te maken krijgen. Hier zullen we ons dan ook hier op concentreren. Zaken die veel storing veroorzaken en lastig te vinden zijn met CAN-bus kunnen ook nog wel eens met de massa te maken hebben. Houdt hier rekening mee. Veel andere voorkomende problemen hebben vaak indirect te maken met verlichting. 

een oude meetmethode in tegenstelling tot canbus, CAN-bus

Je wil eens een keer wat betere verlichting proberen en denkt aan LED of Xenon. Daar de waardes van een halogeenlamp afwijken krijg je vaak storingen wanneer de auto is uitgerust met CAN-bus. Op dergelijke momenten zou je graag zien dat je auto geen CAN-bus heeft. Sommige fabrikanten leveren ze met Cancelers. Dit is een soort weerstand welke het verschil in waardes opheft en je zo als het ware de CAN-bus fopt.

Hetzelfde komt veel voor met je aanhanger. Veel aanhangers worden met LED verlichting uitgerust, het gaat langer mee. Maar als de verkeerde typen lampjes gebruikt worden en jouw auto heeft CAN-bus dan krijg je de meldingen weer tegemoet. Let hierbij dus goed op dat je CAN-bus proof lampjes gebruikt. Deze hebben vaak extra weerstanden ingebouwd zodat het verschil niet meer opgemerkt wordt.

Wanneer je zelf een trekhaak monteert moet je ook rekening houden met de bijbehorende kabelset. Deze moet geschikt zijn voor CAN-bus als je het hebt. Vroeger werden de kabelsetjes bij de bestaande achterlichten erbij aan gemaakt. Echter krijg je in dit geval een te hoge weerstand wat weer meldingen met zich meebrengt. Houdt er dus rekening mee dat je een kabelset besteld speciaal voor jouw auto met CAN-bus. Deze zijn in dergelijke gevallen vaak gemakkelijker te monteren en meteen storingsvrij.

Deel dit bericht!

Geef een antwoord