Je hoort het wel eens voorbij komen, maar wat is uitlijnen?
Als je rijdt in je auto en je merkt dat je de hele tijd een beetje moet tegensturen, is het misschien de hoogste tijd. De auto uit laten lijnen. Heel kort door de bocht is uitlijnen dus het rechtzetten van de wielen onder je auto. Hierna zal de auto weer perfect in een rechte lijn rechtdoor rollen.
Wanneer is het nodig
Je kent het wel, je rijdt op een winderige dag, en je moet continu tegen de wind in sturen. Of de weg is voor het water afloop wat schuin gelegd waardoor je de hele tijd tegen de helling in moet blijven sturen om rechtdoor te blijven rijden. Daar is op zich niks mis mee.
Heb je hier nu echter last van op het moment dat de weg gewoon keurig recht is en er geen wind staat? Dan zal er hoogstwaarschijnlijk wat anders aan de hand zijn. Grote kans dat je auto een keer goed uitgelijnd moet worden.
Slijten de banden van je auto wat scheef af, ook dan is het aan te raden om je auto uit te laten lijnen. Maar ook bij het vervangen van een onderdeel in de ophanging, bijvoorbeeld de draagarm of spoorstang neemt vaak automatisch een net wat andere stand van de wielen met zich mee. Ook dan om het scheef afslijten van je banden te voorkomen moet je uitlijnen. En zelfs als je per ongeluk eens een stoeprandje aangetikt hebt, hè me auto trekt nu een kant op, laat hem even uitlijnen en vaak is het verholpen.
Wat gebeurt er precies bij uitlijnen
Bij uitlijnen wordt je auto op een speciale brug gezet en vervolgens krijgt ieder wiel een reflector omgehangen. In een database worden de juiste waarden van jouw auto erbij gepakt. Vervolgens wordt aan de hand van lasers gekeken of alles nog juist staat aan de hand van die waarden. Staat een wiel niet in lijn dan wordt dit opnieuw afgesteld zodat het wel juist staat.
Vaak wordt er bij uitlijnen naar de voor- en achterwielen gekeken. Sowieso wordt gekeken of de wielen nog juist in lijn staan en op het juiste camber. Bij de voorwielen wordt ook de stuuruitslag nagekeken en zo nodig bijgesteld.
Kosten voor uitlijnen
Uitlijnen is altijd een aparte handeling en zal nooit in een all-in tarief van bijvoorbeeld het vervangen van banden bij-in zitten. Dit omdat uitlijnen niet standaard altijd nodig is en soms ook bij andere reparaties extra uitgevoerd dient te worden. Ook is het vaak wat kostbaarder waardoor men het liever apart vermeld op de factuur.
De speciale brug met uitlijn-kolom en computer moeten aangeschaft worden. Om up to date te blijven moet de software regelmatig geüpdatet worden, er is scholing nodig en iemand moet het doen. Dit alles telt mee in het uitlijntarief. Als er uitlijnen op je factuur staat is de kans groot dat ook balanceren vermeld staat. Alles over balanceren hier meer.
Deel dit bericht!