De motorolie in jouw auto is misschien wel het belangrijkste van de auto. In de motor zitten diverse onderdelen en vaak komt hier een metaal op metaal verbinding bij kijken. Een goede smering hiervan is cruciaal. Hier komt de motorolie om de hoek kijken. De motorolie gaat namelijk tussen de kleinste onderdeeltjes zitten zodat zelfs deze kleine onderdelen een mooie zogeheten film krijgen. Deze film is de daadwerkelijke laag die tussen al deze metaal op metaal verbindingen gaat zitten en zo zorgt voor een smering van de onderdelen. Cruciaal anders zouden de motoren van vandaag de dag nooit zo lang meegaan.
Andere bijkomende voordelen motorolie
Naast de smerende werking van de film zorgt datzelfde er ook voor dat de diverse onderdelen afgedicht worden. Een goed voorbeeld hierin is de gehele afdichting bij de zuigers, tussen cilinderwand, zuigerveren en de zuigers zelf. Zonder olie zou een motor nooit kunnen functioneren zoals wij het kennen.
Verder is misschien wel de meest onderschatte eigenschap van olie de koelende werking hiervan. Naast het koelsysteem met koelvloeistof zorgt de olie ook nog eens voor een groot percentage van de koeling. De olie is een uitstekende warmtegeleider en geleid dan ook erg veel warmte van de allerheetste plaatsen af.
Zo heeft olie van zichzelf al een antioxiderende werking, doordat de olie door het motorblok stroomt wordt zo dus de gehele binnenkant voorzien van een anti roest laag, mooi meegenomen.
Zoals omschreven wordt de olie continu rondgepompt en komt zo op alle plaatsen in de motor. Doordat de olie vaak wat dik is heeft olie nog een noemenswaardige eigenschap, vuilafvoer. Doordat olie wat dik is neemt deze vuil, aanslag en zelfs de restante van slijtage mee. Dit alles wordt netjes achtergelaten in het oliefilter. Zo blijft de motor van binnen mooi schoon.
Welke motorolie in mijn auto
Waar er vroeger slechts enkele mogelijkheden waren; ‘Wilt u 10W-40 of 20W-50?’ ‘En wilt u deze dan in mineraal of synthetisch?’ Zie je tegenwoordig door de bomen het bos niet meer. Waar de viscositeiten van 0W-20 tot 20W-50 tot 10W-60 gaan houdt het daar nog niet op. Mineraal, synthetisch, half-syntheet of een volsyntheet? En oja de autofabrikanten hebben dan zelf ook nog vereisten; ACEA C3, VW 504.00/507.00, BMW LL-04 of misschien toch een MB 229.51? Wauw, precies door de bomen het bos dus niet meer zien…
First things first
Tegenwoordig is het erg gemakkelijk gemaakt. Alle grote merken hebben inmiddels wel een koppeling met een kentekendatabase. Zo is het gemakkelijk je kenteken invullen en je krijgt er zo uit welke motorolie je nodig hebt. De bekende merken in Nederland zoals Castrol, Eurol en Kroon Oil hebben dit. De gemakkelijkste manier om je juiste olie te vinden.
Verder kun je gemakkelijk aan het smeerkaartje zien welke olie er bij de laatste beurt ingegaan is. Dit is een kaartje dat vaak ergens bij de bestuurdersdeur geplakt wordt of aan de richtingaanwijzerschakelaar gehangen wordt. Via deze weg is gemakkelijk af te lezen wat er voor het laatst ingegaan is, je moet ervan uit kunnen gaan dat dit ook klopt en je zo gemakkelijk bij kunt vullen.
Verder zal er in het serviceboekje precies staan welke olie met welke specificatie in jouw auto aangeraden wordt door de fabrikant zelf. Check het dus altijd gemakkelijk na in het serviceboekje. Dit is natuurlijk leidend daar de fabrikant alles speciaal voor die olie bedacht en geproduceerd heeft.
We duiken wat dieper de olie in
Allereerst is de viscositeit (SAE) van de olie belangrijk. Als het ware omschrijft dit getal de dikte van de olie in verschillende omstandigheden. De W scheidt de koude omstandigheden met de warmte omstandigheden welke na deze W vermeldt staat. Een 5W-30 olie is tijdens bedrijfstemperatuur dunner dan een 5W-40. Waar deze even dik zijn als de motor nog koud is. Een 10W-40 is dan bijvoorbeeld weer dikker als het koud is en de motor nog niet loopt dan een 5W-40.
Vaak is er wel iets te spelen met deze waarden in de auto en kan een auto die standaard draait met 5W-30 normaliter prima een 5W-40 aan. De temperaturen in de motor mogen dan wat hoger oplopen. Rijdt je bijvoorbeeld sportief, dan bescherm je de motor met een dergelijke verhoging net wat beter. Simpelweg omdat de motorolie langer zijn eigenschappen behoudt.
Start je auto in de winter wat slecht omdat je voelt dat de motor moeizaam rond gaat, dan zou je kunnen proberen om bijvoorbeeld van die 10W-40 terug te gaan naar een 5W-40. Deze is in beginsel dan net wat dunner waardoor de auto wellicht gemakkelijker start.
Voer dergelijke wijzigingen nooit zomaar uit, vraag eerst om raadt bij je garage. Ook kun je kijken bij bijvoorbeeld een eerder genoemde kentekencheck of er wellicht als alternatief ook een net wat andere viscositeit aangeraden wordt. Vaak is het dan ook veilig om dit te proberen.
Een dikkere olie geeft natuurlijk ook wat meer weerstand. Om alle brandstofverbruiken zo laag mogelijk te houden zetten autofabrikanten steeds meer in op dunnere oliën en kleinere motoren met kleinere onderdelen. Dit vraag om een steeds dunner wordende olie. Waar een 5W-30 de laatste jaren en nu nog het meest voorkomt. Zie je een trend naar steeds dunnere olieen, een 0W-20 is allang geen uitzondering meer.
Olie specificaties
Naast de dikte van de olie hebben oliën ook nog bepaalde specificaties. Deze zijn wellicht het belangrijkst van de olie omdat deze specificaties van belang zijn voor een eventuele garantie. Loopt jouw motor stuk en de autofabrikant ziet dat de olie niet de juiste specificatie heeft, dan betekent dat geen goed nieuws. De juiste specificatie van jouw olie staat altijd aangegeven in het serviceboekje.
Deze specificaties zijn minuscule toevoegingen in de olie, dopes, deze maken de olie van een nog betere kwaliteit. Een niet juiste specificatie kan dan ook ernstige problemen met zich meebrengen. Zowel in de motor zelf tot aan het roetfilter kan dit bijvoorbeeld een ernstige vervuiling teweegbrengen waar hetgeen niet op berekend geweest is.
Autoproducenten zelf tot aan overkoepelende organisaties hebben diverse specificaties in het leven geroepen. Het een betekent; dit is de juiste olie voor jouw auto, waar de andere betekent; deze olie zou ik overslaan. De meest voorkomende specificaties (de manieren van specificatie opbouw hierin) zijn:
-ACEA B4
-API SN/CF
-BMW LL-01
-FORD M2C-917A
-GM Dexos 2
-MB 229.51
-RN0700
-VW 505.01
Hier zie je al meteen de diverse autofabrikanten voorbijkomen; BMW, Ford, General Motors, Mercedes Benz, Volkswagen etc.. Deze hebben allen hun eigen specificaties bedacht voor de verschillende toepassingen in oliën. Let hier dus goed op.
Het kan zo zijn dat een oliefabrikant de olie daadwerkelijk heeft laten keuren bij de autofabrikant. Is dit het geval dan staat er vaak iets bij in de trant van: ‘goedgekeurd voor’ of ‘Approved for’. Dan zit je altijd safe. Is dit niet het geval dan staat er vaak niets bij of iets in de trant van: ‘Aangeraden voor’, ‘Recommended for’ of ‘Meets specs of’. Officieel is de motorolie dan dus niet goedgekeurd, maar de oliefabrikant is er dan van overtuigd dat er niets geks zal gebeuren.
Mineraal, semi- of volsyntheet?
De basis van de opbouw in motorolie is verschillend. Een olie kan nog echt vervaardigd zijn uit ruwe aardolie. Dit is de meest pure vorm van olie maar direct ook het minst te controleren daar het een voornamelijk natuurproduct is. Dit is de minerale olie. Voor in de motor steeds minder gebruikt, maar komt nog wel in de versnellingsbak en het differentieel voor. Daar deze olie direct van aardolie afkomstig is is deze het meest ruw en heeft de grootste diversiteit in grootte van moleculen. Om deze reden wordt dit steeds minder toegepast daar er steeds meer waarde gehecht wordt aan het exact controleren hiervan. Simpelweg omdat hetgeen zo beter af te stemmen is op de alsmaar kleiner wordende onderdelen in de motor.
Vervolgens is er de synthetische olie welke ook wel volsyntheet genoemd wordt. Dit is eigenlijk olie gemaakt in een laboratorium. Door diverse moleculen in de olie te verbinden en aan te passen kunnen langere en constante moleculen gemaakt worden waardoor de olie veel constanter is. Veel beter te voorspellen en zorgt voor minder wrijving. Om deze reden blijft synthetische olie langer goed tijdens gebruik en vermindert het brandstofverbruik.
Veelgebruikt is een semisynthetische motorolie. Dit is eigenlijk een mix tussen minerale en synthetische olie. Voordeel hiervan is dat in een dergelijke mix het beste van iedere olie naar boven haalt. Bijkomend voordeel; omdat er minerale olie mee gemixt wordt zijn de productiekosten lager doordat er minder synthetische olie gebruikt wordt. En dat scheelt weer in de portemonnee waardoor dit een van de meest voorkomende motorolie is.
Let goed op bij de aanschaf van motorolie, een semisyntheet mag namelijk synthetisch genoemd worden op de verpakking. Wil je een daadwerkelijke volledig synthetische olie voor in je auto check dit dan goed na en kijk of er ‘volsynthetisch’ of ‘fully synthetic’ op staat. Alleen dan weet je zeker of je een volsynthetische motorolie hebt.
Verder zijn er nog van oudsher monograde motoroliën. Uitsluitend te gebruiken in oldtimers. Dit zijn oliën die slechts een enkele viscositeit hebben. In de winter was er dus een andere olie benodigd in jouw auto dan in de zomer. Daar dit wat lastig bleek in de praktijk zijn er al heel vlot de viscositeiten ontwikkeld zoals we ze nu kennen.
Moet ik mijn motorolie verversen?
De verversing van motorolie gaat veelal in bepaalde intervallen. Vaak gebeurt dit tezamen met een grote of kleine beurt. Een regelmatige verversing is zeker aan te raden daar de motorolie erg belangrijk is in de smering van het belangrijkste onderdeel van de auto, de motor. De motor kan wat rauwig aanhoren wellicht wat lastiger starten. Dit zijn in ieder geval indicatoren dat er of te weinig olie of oude olie in de motor aanwezig is. Laat in dit geval altijd de olie controleren.
Regelmatig de motorolie peilen is van belang, een te laag peil kan ernstige motorschade met zich meebrengen. Is het oliepeil te laag vul deze dan bij met de juiste motorolie.
Deel dit bericht!