Een brandstoffilter zorgt ervoor dat de brandstof die in de motor van jouw auto gespoten wordt voor een ontbranding zo schoon mogelijk is. Tijdens het tanken en door de jaren heen ontstaat er altijd wel wat vuil in de tank. Aanslag en andere narigheden worden uiteindelijk door het brandstoffilter tegengehouden. Een brandstoffilter wordt zowel voor benzine, ook wel benzinefilter genoemd of voor diesel gebruikt worden. In geval bij diesel wordt het filter ook wel dieselfilter genoemd.

Werking brandstoffilter

De benzine of diesel wordt door de brandstofpomp uit de brandstoftank gezogen. Vaak zit er voor de pomp ook al een brandstofzeefje, dit om het grootste vuil in de tank achter te laten. Eenmaal hier doorheen wordt de brandstof via brandstofleidingen richting de motor gestuurd. Vaak zit ergens onder de auto of in de motorruimte vervolgens het brandstoffilter gemonteerd tussen deze brandstofleiding. In het filter zit een materiaal waar stof en aanslag achterblijft en zo uitsluitend de schone benzine of diesel verder kan. Zo zorgt het brandstoffilter er samen met het luchtfilter dus voor dat het gehele verbrandingsproces zo schoon mogelijk blijft verlopen.

Materiaal brandstoffilter

Er zijn meerdere soorten brandstoffilters. Het meest voorkomende is een pijpfilter. Dit is simpel gezegd een filterhuis met daaraan twee pijpjes waar de aanvoer en doorvoer van de brandstofslang bevestigd worden. Hierdoor loopt de brandstof door dit filter. Een dergelijk filter heeft vaak een metalen huis, vaak aluminium of kunststof, met hierin filtermateriaal. Het filtermateriaal is vaak vervaardigt uit een samengeperste mix van cellulose en synthetische vezels, wat erg op een soort papier lijkt uiteindelijk.

Een brandstof schroeffilter is vrijwel gelijk als ditzelfde soort bij een oliefilter. Hier vrijwel altijd een metalen behuizing met daarin ditzelfde filtermateriaal van cellulose en synthetische vezels. Enige verschil is dat deze ergens op de motor geschroefd wordt.

Dan is er nog het brandstof inzetfilter, ook weer vrijwel gelijk als een olie inzetfilter alleen filtert deze de benzine of diesel. Hier dus geen behuizing maar slechts het filtermateriaal en vaak kunststof om hetgeen in vorm te houden.

Watersensor bij een dieselfilter

Bij dieselfilters wordt er bij sommige modellen ook nog gebruik gemaakt van een watersensor. Daar water erg gevoelig ligt bij de steeds verfijnder wordende motoren is het soms nodig het water van de brandstof te scheiden. Het water wat altijd wel een beetje aanwezig is in brandstof hoopt zich dan op in het brandstoffilter, de pure diesel gaat vervolgens verder. Meet de watersensor een bepaald peil of percentage aan vocht dan wordt dit geloosd of krijg je bijvoorbeeld een melding.

Brandstoffilter

Slecht brandstoffilter

Een brandstoffilter filtert een hoop vuil, op den duur zal het filter dus vol komen te zitten. Een vervanging is dan aan te raden. Er zijn filters die uitgespoeld en schoongemaakt kunnen worden. Echter zijn er tegenwoordig filters voor een fractie van de prijs en is dit vaak niet meer interessant.

Wanneer je auto verlies van vermogen heeft, stottert met wat zware belasting van de motor of moeilijk start dan kan dit goed aan het brandstoffilter liggen. Vaak zit het filter dan zo vol met vuil dat de brandstof er moeilijker doorheen komt. 

Een snelle vervanging is dan ook aan te raden. Doe je dit niet dan kan door bijvoorbeeld een schraal mengsel ernstige motorschade volgen. En dat is toch zonde voor een filter van vaak slechts enkele euro’s.

Deel dit bericht!

Geef een reactie