De veren van de auto zorgt er samen met de schokdemper voor dat de rit comfortabel blijft. Waar de schokdemper zorgt voor een demping van de verende werking zorgt de chassisveer juist voor die verende werking. De autoveren houdt de auto omhoog en zorgt ervoor dat het wiel onafhankelijk op en neer kan gaan. Naar het op en neer veren zal de auto weer uitkomen op het beginniveau en staat de auto vlak.
Materiaal van de veer en werking
Een veer is van een erg flexibel metaal gemaakt. Dit wordt gewonden in diverse spiralen zodat er eigenlijk een spiraalveer ontstaat. Hierdoor krijgt het metaal sterkte en flexibiliteit zodat er gewicht op kan rusten en hetgeen erg vaak in en uit kan veren. De autoveren worden vaak gewonden in diverse diameters en afstanden, dit om op bepaalde momenten van het inveren er zo diverse situaties gecreëerd kunnen worden. Op deze manier kan men bijvoorbeeld een veer maken die eerst wat zacht inveert, maar naarmate deze verder in veert steeds meer weerstand gaat bieden. Zo is het geheel via de verschillende wikkelingen helemaal fine te tunen tot een comfortabele invering.
Verschillende autoveren.
Er zijn diverse soorten veren. De ouderwetse bladveren, stroken staal op spanning gebracht. Erg lomp en niet te verfijnen, dit komt dus ook vrijwel niet meer voor.
Vervolgens zijn er de spiraalveren zoals eerder omschreven. In de spiraalveren zijn wat verschillende versies beschikbaar, de normale standaard veren. Maar je kunt hier ook verlagingsveren in krijgen. Dit zijn vaak veren die korter gemaakt zijn zodat de auto wat lager komt te staan. Heel erg geliefd bij tuning. Zo zijn er ook verhogingsveren. Wordt eigenlijk om dezelfde reden toegepast alleen verhogen deze de auto in plaats dat deze zakt. Dan zijn er nog hulpveren. Dit zijn veren die vaak in of dichtbij bestaande spiraalveren bijgeplaatst kunnen worden. Op deze manier is er meer te laden in de auto, of op de trekhaak. Dit is erg geliefd bij caravan en aanhanger gebruikers.
Mijn veren zijn gebroken
Wat vaak voorkomt is dat de veer gebroken is. Dit wordt niet altijd direct opgemerkt maar gebeurt regelmatig. Natuurlijk begrijpelijk als je ziet dat 4 veren de gehele auto omhoog houden en met iedere rit de gehele tijd in en uit moeten veren. Hierdoor creëer je metaalmoeheid wat uiteindelijk leidt tot een breuk. Het gebeurt dus vaker en hoef je niet meteen bang van te worden. Vaak is hetgeen zo opgebouwd dat er niet direct ernstige schade ontstaat bij een veerbreuk. Maar een spoedig garagebezoek in een dergelijke situatie is aan te raden en voor de APK keuring moet het gemaakt zijn.
Verder kun je een gebroken of vermoeide veer herkennen aan dat de auto scheef hangt of naar een kant trekt. Wat ook nog wel eens gebeurt is dat de veer klapper nadat hij gebroken is of dat een deel tegen de band komt. Een ernstige rubbergeur kan dan geroken worden. Belangrijk is dan om zo snel mogelijk te stoppen ander zal de band onherstelbare schade oplopen met erg gevaarlijke situaties van dien.
Deel dit bericht!