Een bobine is onderdeel van het ontstekingssysteem bij een benzinemotor. De bobine zorgt ervoor dat er voldoende stroom gecreëerd wordt om de vonk te maken die bij de bougies voor de daadwerkelijke ontbranding zorgen. Zonder deze bobine heb je slechts 12 volt, en hier kan je niet een dermate vonk mee maken dat deze ook overspringt. Daar heb je veel meer volts voor nodig. Daar komt de bobine om de hoek kijken.

Oke en hoe werkt die bobine dan?

Het is eigenlijk niets anders dan een transformator, of een adapter waar je je telefoon mee oplaadt, alleen is de werking omgedraaid. Waar een transformator de 240 volt van het netstroom omvormt tot vaak 5 volt zal een bobine dit net anders doen. Een auto heeft een bedrijfsspanning van 12 volt welke de bobine omzet tot een hoogspanning van 40 tot wel 50.000 volt. Dit is dan ook een stroomsterkte die een vonk op kan wekken in de bougie.

Een bobine doet dit op heel technische wijze. In de basis komt het erop neer dat er 2 wikkelingen zijn, met daartussen een stalen kern. Hierdoor Wordt een sterk magnetisch veld gecreëerd waardoor de sterkte van de stroom, de volts dus omhoog schiet. Al zal de daadwerkelijke kracht van deze stroom afnemen. Echter maakt dit niet uit, daar dit niet van belang is voor de vonk waar dit allemaal voor is. 

Bobine informatie en werking, afbeelding motorruimte met 2 bobines

Soorten bobines

Dan zijn er uiteraard ook nog soorten bobines te beginnen met de oudste. Dat is de standaard losse bobine die door middel van een verdeler, ook wel hoogspanningsverdeling genoemd, de stroom al draaiende verdeeld over de verschillende cilinders. De bobine zal enkel en alleen maar een hoge stroom opwekken en doet verder niets anders. De verdeling hiervan verzorgt de verdeler dus in combinatie met bougiekabels.

Dan zijn er de penbobines. Een wat modernere variant van de bobine. Deze zitten vaak per bougie/cilinder op de cilinderkop gemonteerd. Heb je een 4-cilinder dan zitten er ook 4 bobines op. Deze worden elektronisch aangestuurd en getimed door de computer. In dit geval bepaalt dus niet de verdeler maar de computer wanneer er bij welke cilinder gevonkt moet worden.

Een zijtak hiervan is de pen bobine met nog een losse bougiekabel eraan vast. Zelfde principe al stuurt deze in dit geval 2 bougies tegelijk aan.

Dan is er nog de railbobine. Eigenlijk weer een soort van zijtak op de penbobine. Hier zijn vaak losse bobines van toepassing per cilinder echter zitten deze allen geheel aan elkaar vast en betreft het een groot bobineblok. Voordeel is dat deze vaak slechts een stekker hebben zodat het mooi opgeruimd oogt onder de motorkap. In tegenstelling tot losse penbobines is dat als er een kapot is, de hele rail vervangen dient te worden.

Wat merk ik als de bobine stuk is

Als de motor niet wil aanslaan of als deze heel slecht en bokkerig loopt. Als je merkt dat soms een cilinder in het ontstekingsproces overgeslagen wordt. Incidenteel inhouden. Verlies van vermogen. Het typische geluid van een auto die laag in toeren draait omdat een cilinder geheel niet meeloopt. Ook het motorlampje kan tezamen met alle, of een van voorgenoemde een indicator zijn dat de bobine, of een van de bobines aan vervanging toe is. Laat dit nakijken bij de garage.

Deel dit bericht!

Geef een reactie