Om de ontsteking van de brandstof in de motor van de auto op gang te brengen is een vonk of ontstekingsbron nodig. De bougies zorgen voor deze ontsteking. Brandstof en lucht wordt de motor ingezogen en samengedrukt tot een ontsteekbare massa. Vervolgens geeft de motor een seintje door aan de verdeler en bobines die er vervolgens voor zorgen dat op het juiste moment de bougie in de juiste cilinder een vonk geeft. Hierna zal de massa als het ware gecontroleerd ontploffen. Zonder deze vonk is er dus geen ontbranding mogelijk bij een benzinemotor.
Bij een dieselmotor werkt dit net wat anders daar dit via een gloeibougie gaat. Deze gloeit als het ware constant. Ook wel de gloeistift genoemd zorgt er in dit geval voor dat op het moment dat de lucht en brandstof het ideale mengsel gehaald hebben, hetgeen zichzelf spontaan zal ontbranden. In dat opzicht is dit een wat simpeler systeem daar hier geen moeilijke timing door middel van een verdeler en dergelijke nodig is met betrekking tot het timen van de ontbranding van de brandstof.
De opbouw van de bougie
Een bougie die vonkt heeft een metalen bus waarmee deze gemonteerd wordt in de cilinderkop. Hierin zit een porselein wat ervoor zorgt dat de elektrische stromen gecontroleerd worden, dit geleid niet en kan tegen de hitte. Hierin zit een elektrode verwerkt die de hoge spanningen kan geleiden naar de massa-elektrode. Deze zit hier een klein stukje vanaf waartussen de vonk ontstaat wat de ontbranding doet laten ontstaan.
Bepaalde opbouwen van cilinders en zuigers hebben een verschillende vlamboog nodig. Als het ware de vorm hoe de vlam zich vormt. Standaard heeft een bougie een massa-elektrode, maar dit kunnen er ook twee of vier zijn. Ook kan de punt van de centrale elektrode stomp of puntig zijn. Soms zelfs gemaakt van platinum. Dit alles om de vorm en reactie van de vlamboog te kunnen bepalen.
De opbouw van een gloeibougie
De opbouw van een gloeibougie is vrijwel gelijk als die van een vonkbougie. Ook deze heeft een metalen huis waarmee deze in de cilinderkop gemonteerd wordt. Verder is deze ook gevuld met een isolator, echter geen porselein daar dit niet nodig is bij een gloeibougie. Een gloeibougie is verder dicht en heeft dus geen hoogwaardig porselein nodig om de klappen op te vangen, dit doet de algehele behuizing al. Onderaan in de behuizing is een gloeispiraal in de gloeibuis gebouwd. Deze gloeispiraal zorgt door middel van een constante stroom voor een gloeiende gloeibuis.
Hoe weet ik of mijn bougies aan vervanging toe zijn?
Bougies gaan vaak niet allemaal tegelijk stuk. Wat er dus vaak gebeurt is dat eerst een cilinder uitvalt. Daar een auto-motor vaak drie, vier of nog meer cilinders heeft blijft de auto wel lopen. Maar zal erg schokkerig aanvoelen, veel inhouden en niet constant draaien. Uiteindelijk zal de auto niet meer willen starten, al zijn er dan vaak inmiddels meer kapot dan een.
Om deze reden worden bougies vaak ook bij de grote beurt vervangen. Zo houdt je de bougies in topconditie en is de kans op falen minimaal.
Wacht je nu echt te lang dan kan het serieuze schade aan de motor aanbrengen. Daar een cilinder niet meer meewerkt levert deze nu een last voor de andere cilinders op. Deze wordt nu loos mee op en neer genomen in plaats van dat hij mee aandrijft. Daar is het gewoonweg niet op gebouwd en kan dus zelfs lijden tot vreemde slijtage in de lagers tot zelfs het krom raken van cruciale onderdelen.
Tijdig vervangen bij een defect bougie is dus cruciaal en wacht hier nooit te lang mee, liever vandaag dan morgen!
Deel dit bericht!