Een roetfilter is een van de vele manier om de uitstoot van brandstof auto’s naar beneden te krijgen. Een roetfilter wordt over het algemeen bij dieselvoertuigen gebruikt. Roet behoort tot fijnstof en is erg schadelijk voor de natuur. Een roetdeeltje kan zo klein zijn als een duizendste millimeter. Een dergelijk uitstoot ontstaat door de kwaliteit van de brandstof, een onvolledige verbranding en/of door een foutieve of niet voldoende geoptimaliseerde inspuitdruk van de diesel.
Om dit op te lossen wordt een roetfilter zo dicht mogelijk bij de motor geplaatst welke de roetdeeltjes als het ware uit de uitlaatgassen nemen. De deeltjes worden niet echt gezeefd maar blijven meer plakken op de structuur van het edelmetaal welke als gaas in het roetfilter gemonteerd is. Vaak is dit een vorm van sintermetaal, siliciumcarbide of een keramisch materiaal vaak samen met een katalytisch materiaal.
Maar dan is mijn hij op den duur vol
Dat klopt inderdaad. Een roetfilter is gebouwd op een flink aantal kilometers, maar zal op den duur altijd vol raken. Om dit zo lang mogelijk te rekken regenereren veel dieselmotoren zoals dit heet. In theorie is dit eigenlijk het opstoken van de temperatuur in de uitlaat. Op deze manier worden de roetdeeltjes die wellicht nog net wat verder ontbrand en dus verder afgebroken hadden kunnen worden alsnog verbrand. Op deze manier wordt het aandeel aan roet in het roetfilter verder verlaagt wat de levensduur van het roetfilter moet bevorderen.
Als er veel lange ritten op de snelweg gemaakt worden gaat het filter vaak langer mee. Het uitlaatsysteem komt dan lekker op temperatuur en het roet en regeneratieproces zal dan goed uitgevoerd worden. Worden er vaak korte stukjes mee gereden dan zal dit niet gebeuren en zal een roetfilter aanzienlijk minder lang meegaan.
Wat merk ik als mij roetfilter kapot of vol is
Een roetfilter is uitgevoerd met een druksensor. Dit om onder meer alles bij te houden en het regeneratieproces in geval van nood geforceerd te kunnen bevorderen. Als dit nu allemaal niet meer werkt dan zal de sensor ook dit zien. In dit geval zal een dashboard lampje gaan branden. Je weet nu dat hij vanaf dit moment alleen nog maar nadelige effecten met zich mee zal brengen. Een hoger verbruik bijvoorbeeld. Een niet meer lekker doortrekken zijn ook sterke indicatoren dat er iets niet goed zit met het roetfilter. Evenals het roken uit de uitlaat.
Van belang is dan om hetgeen in ieder geval goed na te laten kijken en eventueel het roetfilter laten reinigen. Lukt dit niet meer dan is vervanging noodzakelijk.