Een remslijtage indicator of waarschuwingscontact remblok geeft heel simpel gezegd aan, dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Hoe dat dit geregeld is ligt heel erg aan het type slijtagecontact. Maar beide is in beginsel gelijk, door middel van een signaal wordt aangegeven dat het toch de nodige tijd is om over vervanging na te gaan denken.

Er zijn 2 soorten remslijtage indicatoren een akoestische of een welke werkt door middel van een sensor.

Een akoestisch of elektronisch remslijtage indicator

Zoals de naam al doet vermoeden, geeft een akoestische remslijtage indicator een geluidssignaal. Dit doet hij op het moment dat de remblokken op zijn. Vaak is dit een erg hoog piepgeluid wat duidt op nog slechts enkele millimeters remvoering. In dit geval zit er parallel aan de remvoering een metalen lipje gemonteerd. Deze is vaak geplaatst is ter hoogte van nog een millimeter of 3 aan voering. Zodra het zover is raakt dit lipje de remschijf en begint het te piepen. Je weet nu dat de remblokken aan vervanging toe zijn.

Een elektronische remslijtage indicator werkt door middel van een elektrisch contactje op de remblok. Anders dan bij de akoestische staat hier een kleine elektrische spanning op. Zodra dit contact vervolgens de remschijf raakt maakt dit contact massa wanneer deze een melding door kan geven. Dit kan door middel van een lampje op het dashboard of een melding welke op het dashboard weergegeven zal worden. Net zoals bij een akoestische zijn deze vaak geplaatst op een afstand van +/- een millimeter of 3 aan voering. Dit zodat deze netjes op tijd aan jou aan zal geven dat het tijd is voor de vervanging van je remblokken.

Een remslijtage indicator monteren als het er niet op zit

Het is niet zo dat er een keuze in is, jouw auto heeft het een, het ander of helemaal geen. Een dergelijke remslijtage indicator is namelijk niet verplicht. Heeft jouw auto nu geen remslijtage indicator dan is het raadzaam de slijtage zelf regelmatig te checken. Heeft je auto dit wel dan zal het keurig op tijd aangegeven worden.

Hoe vaak dient het vervangen te worden?

Een akoestisch remslijtage contact is altijd aan de remblokken vast gemonteerd. Elektronische zijn vaak bij de voering bij-in gegoten of kun je er los op klikken, in dit geval dien je ze er los bij te kopen. Dergelijke dienen altijd tezamen met de remblokken vervangen te worden om een optimale werking te garanderen. Daarbij komt dat de losse remslijtage indicatoren vaak afbreken tijdens vervanging.

Deel dit bericht!

Geef een antwoord