Ruitenwissers zijn onbewust misschien wel het meest belangrijkste onderdeel van een auto. Als een ruitenwisser slecht wordt heeft dit direct invloed op jouw rijprestatie. Natuurlijk niet altijd maar zeker bij regen, en vergeet dauw, mist, miezer en een vieze ruit niet. Heb je op die momenten geen goed zicht dan is dit levensgevaarlijk daar de omstandigheden dan vaak ook slechter zijn. Beter anticiperen op situaties is dan dus van belang, zonder goed zicht gaat dit niet.
Werking van ruitenwissers
Ruitenwissers zijn als het ware latten met hieraan een zachter materiaal die over de ruit heen glijden. Doordat deze over de ruit glijden zal alles wat los op de ruit ligt hiermee weggeveegd worden. Water, maar ook bladeren en ander vuil wordt via deze manier verwijdert van de ruit zodat weer een duidelijk zicht geboden wordt door de ruit heen.
Jouw ruitenwissers zijn aangedreven met een elektromotor en ruitenwissermechaniek. Het ruitenwissermechaniek zorgt ervoor dat de ronddraaiende beweging van de ruitenwissermotor omgezet wordt naar een op en neer gaande beweging zoals ze over jouw ruit heen glijden.
Materiaal van de wissers
Hetgeen wat daadwerkelijk de ruit droog veegt is gemaakt van rubber. Dit kan zowel kunstmatig als natuurrubber zijn. Synthetisch rubber is kunstmatig gemaakt waar natuurrubber voortkomt uit bomen. Beide wist nagenoeg gelijk. De verdere opbouw van de wisser hangt af van het soort wisser, hier zijn 3 voornamelijke soorten in.
Het traditionele wisserblad is gemaakt van een metalen frame welke bevestigd zitten aan wat scharnierpunten waaraan het flexibele rubber bevestigd is. Door het flexibele en de diverse scharnierpunten kan het rubber met de volledige lengte op de vaak wat ronde ruit gedrukt worden.
Dan is er de ruitenwisser die voornamelijk aan de achterzijde is gemonteerd. Hetzelfde principe als de traditionele variant, alleen is deze vaak gemaakt van kunststof.
Dan is er nog het flatblade. Een compleet van rubber en zacht kunststof uitgevoerde platte wisser welke versterkt is met een stalen strip. Deze zijn vaak al krom voorgevormd zodat met het aandrukken op de ruit het rubber overal de ruit raakt.
Er zijn nog andere soorten ruitenwissers. Deze zijn echter vaak in de basis gelijk aan een van bovenstaande. Soms slechts voor het uiterlijk wat opgeleukt met plastic kapjes eroverheen bijvoorbeeld. Al blijft de basis hetzelfde, een traditioneel of flatblade wisserblad.
Mijn ruitenwissers zijn kapot en moeten vervangen worden
Ruitenwissers zijn zoals genoemd erg van belang voor de veiligheid. Regelmatige vervanging is dan ook aan te raden. Een ruitenwisser kan piepen, strepen geven of het water niet meer goed wegvegen. Soms kunnen ze zelfs gaan stuiteren op de ruit, hierdoor slaat de ruitenwisser diverse plaatsen over op het raam.
Rubber droogt uit door de zon hierdoor wordt rubber wat harder en zal niet de gehele ruit meer meenemen. Ook kan het rubber beschadigen waardoor het niet meer goed veegt. Het komt vaak voor dat ruitenwissers vastgevroren zijn en vervolgens losgetrokken worden. Vaak zie je dat dan het rubber beschadigd en je strepen krijgt. Een ruitenwisser slijt op zichzelf ook waardoor de ruitenwisser niet meer goed functioneert, afscheuren van rubber verslechtert dan de werking.
Is het zover vervang dan de ruitenwissers zo snel mogelijk een slecht zicht op de weg samen met gevaarlijke situaties wil niemand. Ruitenwissers worden vaak tijdens de onderhoudsbeurt nagekeken en indien nodig vervangen, en is bij de APK zelfs een afkeurpunt.
Deel dit bericht!