Een versnellingsbakolie ook wel transmissieolie genoemd. Is de olie die in de versnellingsbak gebruikt wordt. In de versnellingsbak zitten diverse lagers, tandwielen en andere onderdelen die net als in de motor gesmeerd dienen te worden. Net als bij motorolie is ook hier een van de belangrijkste eigenschappen het koelen van de versnellingsbak. De olie zal de warmte wegnemen en verplaatsen naar koelere plaatsen. Dit zodat de warmte zich gelijkmatig kan verplaatsen om oververhitting te vorkomen.
Door de alsmaar rondgaande beweging komt de olie overal in de versnellingsbak terecht. Omdat slijtage en vochtontwikkeling aanwezig is ontstaat er vervuiling. Door deze vervuiling vervuld ook de olie. Deze vervuiling blijft veelal plakken aan de wat stroperige versnellingsbakolie. Om de lamellen, spoelkanalen en schakelkleppen schoon te houden dient versnellingsbakolie regelmatig gecontroleerd en ververst te worden.
Is de bakolie anders dan motorolie
Versnellingsbakolie is zeker anders dan motorolie. Omdat het in de versnellingsbak om wat langzamer draaiende en vaak grotere onderdelen gaat is een motorolie veel te dun. Deze zal er als water tussendoor lopen. Vandaar dat versnellingsbakolie vaak een stuk dikker en stroperiger is. Zo zie je dat een veel voorkomende motorolie slechts een viscositeit heeft van 5W-30. Een gangbare viscositeit bij versnellingsbakolie loopt al snel op tot 75W-90. De opbouw, specificaties en synthetische waarden zijn verder wel vergelijkbaar met die van een motorolie, lees daarover hier meer.
Alleen voor de versnellingsbak?
Versnellingsbakolie is speciaal ontwikkeld voor de versnellingsbak. Zo is er de standaard ‘W-’ viscositeit voor een handgeschakelde versnellingsbak. De automatische versnellingsbak, of automatenbak heeft een eigen viscositeits-reeks. Kijk dus goed naar wat er voorgeschreven wordt.
Vaak zie je dat al deze viscositeiten overlap hebben met andere olie gesmeerde onderdelen in jouw auto. Zo komt het bijvoorbeeld erg vaak voor dat in de stuurbekrachtiging automatenbakolie voorgeschreven wordt. Ook zie je dat in het differentieel de olie overeenkomt met vaak die van een handgeschakelde versnellingsbak.
Kwalen van versnellingsbakolie
Vaak merk je na enige tijd dat het schakelen wat zwaarder gaat, dat de automaat hapert of blijft hangen. De versnellingsbak kan vreemde geluiden maken en wat klem aanvoelen tijdens schakelen.
Het kan zijn dat het peil van de versnellingsbakolie te laag is, dit brengt vaak vreemde geluiden met zich mee. Is de olie al oud dan is de kans groot dat deze ernstig vervuild is. Dit veroorzaakt veelal een verslechterde werking van de versnellingsbak. Houdt dan ook regelmatig de bakolie in de gaten een defecte versnellingsbak of vervroegde revisie kan zo voorkomen worden.
Deel dit bericht!