De olie is van cruciaal belang voor de auto, dit zowel voor de smering als voor de koeling van de motor. Om de olie goed te laten blijven stromen moet deze gefilterd worden, hier komt het oliefilter om de hoek kijken. De olie loopt door steeds kleiner wordende onderdelen de minste of geringste vervuiling hiervan is dus niet wenselijk. Het gebeurt al snel dat de oliedruk oploopt bij een slechte filtering. Wordt het oliefilter niet frequent genoeg vervangen dan kan het zelfs lijden tot een defecte motor. Houdt daarom je oliefilter goed in de gaten.

Werking

Een oliefilter werkt in feite zoals ieder ander filter, er stroomt wat doorheen. Hetgeen wat er niet doorheen mag wordt tegengehouden zodat alleen de relatief schone vloeistof doorgaat. Dit is precies de werking bij een oliefilter. Alle motorolie uit de motor wordt rondgepompt en komt zo nu en dan door het oliefilter zodat jouw motorolie mooi schoon blijft. Al het vuil, aanslag en andere narigheden blijven achter in het filter. Om deze reden wordt het oliefilter erg vies. Hierom is een regelmatige vervanging aangeraden. Moderne oliefilters zijn uitgerust met een omloopklep. Een omloopklep zorgt ervoor dat als de druk te hoog wordt in het filter alle olie omgeleid wordt en zo een vrije passage heeft. Dit beschermt de oliedruk in het motorblok, echter slechts voor even want de olie wordt vanaf dit moment niet meer gefilterd.

Waar is het oliefilter van gemaakt

Er zijn 2 soorten oliefilters een inzetfilter en een opschroeffilter.

Inzetfilters worden steeds populairder daar deze milieuvriendelijker zijn, door het minder gebruik van materiaal. Ook zit het filter beter beschermd in de motor en op een vaak betere filter plaats voor een betere doorstroom.

Het verschil in filter is dat het inzetfilter in de motor in een oliefilterhuis geplaatst wordt en een opschroeffilter aan de buitenkant op de motor geschroefd wordt zonder filterhuis. Hierdoor heeft een opschroeffilter zelf een metalen behuizing om het geheel te beschermen.

Het daadwerkelijke filter materiaal op zich is natuurlijk gelijk bij beide filters. Bij de voordelige gangbare filters is het een bepaald soort papier, bestaande uit cellulose wat geïmpregneerd is met hars. Dit wordt op een bepaalde manier gevouwen en ingebracht in het filter voor een zo groot mogelijk filteroppervlak. De wat kwalitatieve oliefilters maken gebruik van een modernere techniek. Het filtermateriaal is hier gemaakt van synthetische vezels welke samengeperst zijn tot een hoogwaardig filtermateriaal. Voor de moderne LongLife oliën worden er steeds meer gebruik gemaakt van filterelementen welke volledig gemaakt worden van kunststof om de steeds hoger wordende vervangingsintervallen te kunnen halen.

Oliefilter informatie, afbeelding van opschroeffilter

Waar je bij jouw oliefilter op moet letten

Een oliefilter kan na verloop van tijd kapot gaan of verstopt raken. Zelfs de inwendige bypass klep kan kapot gaan. Je ziet bijvoorbeeld dat de behuizing zweet of zelfs lek is, je hebt dan olievlekken onder de auto na stilstand. Het gehele oliefilter zelfs kan opgezet of opgezwollen zijn. Belangrijk is om de oliedruk in de gaten te houden, wordt deze te hoog dan gaat zelfs het lampje op het dashboard aan.

Is een van deze van toepassing bij jouw auto, dan weet je voldoende en is het raadzaam om het oliefilter zo spoedig mogelijk te vervangen. Houd jij je netjes aan de voorgeschreven onderhoudsbeurten, dan zullen dergelijke ernstige kwalen niet snel voorkomen en wordt alles bijtijds op voorhand bijgehouden.

Deel dit bericht!

Dit bericht heeft 2 reacties

  1. Alie bos

    goededag
    even een vraagje ik heb een mazda 5 bouwjaar 2005 sinds kort geeft hij witte/blauwe rook uit de uitlaat er zijn nog nooit een olie of luchtfilter in gekomen in de 3 jaar dat ik hem heb ik ben een vrouw wist dit niet.
    mijn auto vul in wel olie bij 5 w 30
    Kan u mij vertellen wat dit kan zijn want hij kom door deze reden niet door de keuring

    1. INauto

      Beste Alie Bos,
      Dit is natuurlijk een wat lastiger vraagstuk.
      Als er blauwe rook uit de uitlaat komt duidt dit vaak op olieverbranding en kan daardoor inderdaad niet door de keuring komen wegens een te hoge uitstoot. Echter de oorzaak daarvan kan natuurlijk van alles zijn. Om een juiste diagnose te stellen raad ik u toch aan dit na te laten kijken bij een garage.
      Met vriendelijke groeten,
      INauto.

Geef een reactie