Een draagarm is gemonteerd aan de onderkant van je auto. Vaak zijn er twee of meerdere draagarmen gemonteerd. In een notendop is dit het onderdeel dat zorgt voor de flexibele verbinding van het wiel aan de auto. Dit is nodig zodat een comfortabele autorit geboden kan worden. Het wiel moet op en neer kunnen omdat een wegdek niet gelijk is of omdat je onderweg drempels tegenkomt. De draagarmen zorgen in dit geval samen met de veren en schokdempers voor een vloeiende rit.

Hoe zit dat nu precies

Een auto kan een of meer draagarmen per wiel hebben. De wat luxere merken hebben vaak meerdere draagarmen gemonteerd in dit geval zijn het er vaak drie of vier. Dit doen ze zodat de veergang van het wiel zo optimaal mogelijk voorspeld kan worden en deze merken op die manier hoog inzetten op comfort. Voordeligere merken hebben slechts een draagarm, dit is dan vaak een driehoeksdraagarm welke op twee punten aan de carrosserie vast zit en een punt aan het fusee bij het wiel. Een wat simpelere manier wat de productie goedkoper maakt.

Opbouw van een draagarm

Een draagarm kan gemaakt zijn van plaatstaal. Dit zijn voorgevormd geperste panelen aan elkaar bevestigd door middel van puntlassen waardoor een sterke constructie ontstaat. Een draagarm kan ook gegoten worden van gietijzer of aluminium. Het een is niet per definitie beter dan het ander. Dergelijke worden voor precies een bepaalde auto geproduceerd en wat daarvoor bedacht is moet aangehouden worden. Een draagarm heeft altijd twee of drie bevestigingspunten waar draagarmrubbers bevestigd zijn. Sommige draagarmen hebben ook nog een fuseekogel op de draagarm zitten, dit is een kogel bevestiging welk vaak direct aan het fusee bevestigd wordt. Dit voor een sterke en vooral flexibele montage.

Vervangen van mijn draagarm

Vaak is het zo dat juist die fuseekogels en draagarmrubber de onderdelen zijn die slijten. Een draagarm zelf kan ook rotten of krom raken maar dit zijn uitzonderingen. Als dit het geval is dan dient direct tot vervanging overgegaan te worden, een scheur, kromme of zelfs rotte draagarm kan gevaarlijke situaties teweeg brengen. 

De fuseekogels en draagarmrubbers zijn soms ook los te vervangen. Dergelijke zitten met een erg strakke passing geperst. Een drukke garage zal vaak al snel gaan voor de vervanging van de gehele draagarm. Het overpersen van de rubbers is erg gespecialiseerd werk en kost tijd. Deze tijd kost uiteindelijk ook geld, vandaar de keuze van de garages. Uiteindelijk scheelt het namelijk niet veel meer met een compleet nieuwe draagarm.

Een versleten draagarm, of dus de slijtage van de fuseekogels en draagarmrubbers merk je aan diverse zaken. Het doorzakken van de auto en het automatisch naar een kant trekken van het voertuig. Het voelt alsof je continu tegen moet sturen. Scheve bandenslijtage, trillen, kloppende en klapperende geluiden kan alle duiden op slijtage in de draagarmen. Laat dit dan ook nakijken.

Deel dit bericht!

Geef een antwoord