Remblokken zijn het daadwerkelijk laatste onderdeel tezamen met de remschijven die ervoor zorgen dat jouw auto tot stilstand komt. Dit is van belang voor jouw veiligheid daar je in bepaalde situaties graag stil wil kunnen komen staan. Een remsysteem wil je dan ook ten alle tijde in topstaat hebben. Stel je moet een noodstop maken, dan wil je niet graag voor verrassingen komen te staan.
Wat is nu een remblok en wat is de werking
Een remblok is in feite een stalen plaat met daarop een slijtvaste voering. Dit hang nagenoeg los ingeklemd in de remklauw en kan op en neer schuiven. Deze voering wordt tegen een ronde schijf gedrukt, de remschijf, wat zorgt voor extreem hoge wrijving. En zorgt voor een uiteindelijke stilstand van het wiel en vervolgens jouw auto. Dit hele proces wordt in werking gesteld door het drukken op het rempedaal, deze zet door middel van remvloeistof wat cilinders in beweging waardoor dus het remblokje op en neer schuift.
Door deze wrijving ontstaan ontzettend hoge temperaturen, in sommige gevallen wel 850 graden celcius of zelfs nog hoger. Door deze extreme omstandigheden slijt een remblok en dient dus zo nu en dan in een autoleven vervangen te worden.
Zijn mijn remblokken aan vervanging toe?
Je kunt op verschillende manieren zien en merken of jouw remblokkensetje aan vervanging toe is.
De modernere auto’s hebben een slijtage indicator. Hiermee wordt vanzelf aangegeven wanneer jouw remblokken aan vervanging toe zijn middels een melding op het dashboard.
Wat oudere auto’s hebben ook een dergelijke, wat primitievere melding dit heet een akoestisch slijtage contact. Dit is in feite een metalen lipje dat parallel aan het remblokje loopt, zijn jouw remblokken aan vervanging toe dan drukt dit lipje tegen de remschijf aan en begint het geheel te piepen en weet je dat de remblokken op zijn. Let wel op dat dit pas na enkele duizenden kilometers het geval kan zijn, gebeurt dit eerder of net na vervanging dan is er wat anders aan de hand.
Heeft jouw auto dit beide nu niet dan is het zaak dit zo nu en dan zelf te checken. Vaak kun je door de velg heen het remblokje wel zien zitten, als de voering nog slechts een mm of 3 te gaan heeft dan wordt het toch hoognodig tijd dat er tot vervanging overgegaan wordt.
Ben ik te laat?
Is het nu toch te laat om wat voor reden dan ook, dan hoor je een vaak schavend, piepend en metaalachtig geluid, nu rem je ‘metaal op metaal’. Vaak voelt het ook net wat anders dan anders als je het rempedaal indrukt. Een zo spoedig mogelijke vervanging is noodzakelijk in dit geval.
Als er ‘metaal op metaal’ geremd wordt heeft het gehele systeem het zwaar te verduren wat gevaarlijke situaties tot gevolg kan hebben. Is er eenmaal ‘metaal op metaal’ geremd dan is het vaak ook aan te raden de remschijven mee te vervangen. Deze hebben na zo’n situatie vaak een dermate beschadiging opgelopen dat als uitsluitend de remblokkenset gemonteerd zou worden deze binnen no time weer op is of andere gebreken gaat vertonen.
Deel dit bericht!