Een turbo is inmiddels steeds bekender en meer standaard in de autowereld. Klinkt leuk, turbocharger, maar wat is het nu en hoe werkt het? Dat gaat INauto je uitleggen!
Door de steeds zuiniger wordende motoren worden er steeds meer trucjes bedacht om dat brandstofverbruik en de uitstoot naar beneden te krijgen. Een van die trucjes is het gebruik van een turbochargers. Een turbocharger kan bij zowel een benzine als diesel verbrandingsmotor toegepast worden maar heeft zijn grootste entree in het verleden bij de diesels verkregen. Simpelweg omdat een diesel van zichzelf niet voldoende druk kan creëren voor een zo optimaal mogelijke verbranding. Een diesel heeft als het ware een turbo nodig om goed te kunnen functioneren. Een diesel vinden zonder turbo zal dan ook niet meevallen
Ook bij de benzinemotoren wordt een turbo gebruikt. Echter pas sinds de laatste jaren ook daadwerkelijk om het verbruik wat naar beneden te krijgen. Al valt hier bij een benzinemotor wat minder te halen als bij een diesel.
En hoe doet een turbo dit?
Om een verbrandingsmotor efficiënter te laten draaien wordt dus de turbo gebruikt. Een turbo bestaat in feite uit 2 schoepenwielen welke het turbinewiel genoemd wordt. Deze zijn intern met elkaar verbonden zijn. Deze schoepenwielen zijn geplaatst in een behuizing welke een soort slakkenhuis vorm heeft zodat de inkomende lucht en uitlaatgassen optimaal geleid worden. Aan de zijde van het uitlaatsysteem stromen de uitlaatgassen door dit slakkenhuis zodat de schoepen gaan draaien. Doordat de schoepen in beide zijden aan elkaar zitten gaat ook de aanzuigkant, de compressorzijde, draaien waardoor de lucht aangezogen wordt richting de motor. Deze comprimeert de lucht en blaast deze de motor in. Dit zodat een betere heftigere verbranding gerealiseerd kan worden.
Hiervoor draait een turbo tot soms wel 150.000 toeren, wat neerkomt op 150 duizend omwentelingen per minuut dat is natuurlijk heftig. Door dat er meer zuurstof de motor in geblazen wordt en deze lucht gecomprimeerd is levert dit veel heftigere verbrandingen op bij het maar meet bijspuiten van brandstof.
De warmte
Al deze processen brengen veel warmte met zich mee. Als je lucht comprimeert wordt het warm. Op het moment dat de lucht door de turbo stroomt wordt het ook hier warm. Dit komt doordat er op enkele centimeters afstand hete uitlaatgassen langs op stromen. Aangezien we hier een betere verbranding proberen te realiseren door middel van het comprimeren en toevoegen van meer lucht in de motor is koude lucht ook erg van belang. Hoe kouder de lucht hoe heftiger de uiteindelijke reactie in de cilinders zal zijn. Om deze reden wordt er altijd een intercooler gemonteerd.
Een turbo wordt nog wel eens met een supercharger of kompressor verward. Waar het principe gelijk is, is de werkwijze dit niet. Deze worden namelijk aangedreven door een riem in plaats van de uitlaatgassen bij een turbo.
Is mijn turbo kapot?
Een turbo is door deze vele en snelle omwentelingen een best gevoelig onderdeel. Bij normaal rijden zal er niet snel iets gebeuren. Echter als je vaak flink doorrijdt en de auto vervolgens direct stopt zal de turbo te snel afkoelen. Als dit te vaak gebeurt zal er blijvende schade optreden. Rijdt daarom altijd het laatste stuk wat rustiger zodat de turbo meer tijd heeft om langzamer af te koelen.
Veel voorkomend bij een turbo is dan ook een afgebroken schoepen blad of scheuren in de behuizing, dit is vaak te wijten aan een te snel afkoelen van het staal. Gebeurt dit dan heb je vermogensverlies en soms zelfs motorschade. Een inhoudende motor, blauwe rook en wat gekke geluiden duiden vaak op een defect bij de turbo. Bijvoorbeeld de oliekanalen zitten verstopt of er zit speling op de lagers van het turbinewiel.
Kijk bij een tweedehands occasion het boekje van de auto altijd even na, is de turbo eens vervangen? Is dit goed gebeurt?
Deel dit bericht!