Een remklauw is een belangrijk onderdeel van het remsysteem. Een remklauw zorgt namelijk samen met de remblokken en remschijven voor een uiteindelijke werking van het remsysteem. Dus dat je auto uiteindelijk tot stilstand komt. De remklauw staat in directe verbinding met het rempedaal wat zorgt voor de hydraulische verbinding tussen je voet en de uiteindelijke rembeweging.
Werking remklauw
In de klauw zit een cilinder. Achter deze cilinder zit remvloeistof, een soort olie, welke via de remleiding naar de cilinder gaat die achter het rempedaal zit. Druk je dus op het rempedaal dan gaat de olie stromen richting de klauw. De druk loopt dan op waardoor de cilinder erin naar buiten gedrukt wordt. Doordat deze cilinder naar buiten gedrukt wordt drukt deze tegen de achterkant van het remblokje aan wat vervolgens de remmende werking in gang zet.
Een remklauw kan meerdere zuigers hebben of slechts een. Heeft een remklauw twee of vier zuigers dan zit de remklauw zelf direct vast op de naaf van de auto. De zuigers zullen dan aan beide kanten van de remschijf gelijkmatig en gelijktijdig druk uitoefenen waardoor hetgeen zichzelf automatisch centreert.
Heeft hij slechts een remzuiger, dan is het bestemd voor een wat lichter remsysteem. Doordat er bij een zuiger slechts aan een zijde druk uitgeoefend wordt moet de remklauw gecentreerd worden. De klauw zit dan ook niet vast aan de naaf, maar zit deze gemonteerd aan de hand van geleidepennen. Deze geleidepennen zorgen ervoor dat de remklauw zelf iets op en neer kan. Hierdoor is een gelijkmatige slijtage van de remblokken en remschijven toch nog mogelijk en wordt het geheel via deze manier gecentreerd.
Waar bestaat een remklauw uit
Een remklauw bestaat uit diverse materialen. Oudere modellen zijn gemaakt van gietijzer waarna er nu steeds meer aluminium varianten zijn. Dit is de houder, waar de remblokken in gemonteerd worden. Verder zitten in de klauw de remcilinders gemonteerd, een of meerdere. Deze zijn vaak van een metaal gemaakt. Hieromheen zitten rubber stofhoezen om het stof buiten te houden tussen de open verbinding van zuiger en de klauw. De zuiger glijdt als het ware op en neer in de klauw zelf waar stof tussen kan komen.
Handrem erin
Heb je aan de achterzijde van jouw auto een remklauw, dan kan het goed zijn dat daar de handrem in verwerkt zit. Bij sommige automodellen kan deze nog wel eens ingebouwd zijn in de remschijf. Hier is dan als het ware een kleine remtrommel in gecreëerd speciaal voor de handrem. Anders zit deze er bij de klauw bij-in.
Op de achterzijde zit dan vaak een hendeltje met een inwendig mechanisme. Trek je aan de parkeerrem dan trek je aan dit hendeltje waardoor het inwendige mechanisme de remklauw opspant en de wielen blokkeren.
Ook zijn er elektronische handremmen. Het principe is dan gelijk echter is dit mechanisme dan elektronisch geregeld met een elektromotor. Vaak wat kostbaarder maar met meer rijcomfort en hierdoor wordt het automatisch regelbaar.
Mijn remklauw is kapot
In theorie is een remklauw gemaakt voor de gehele levensduur van de auto. Echter gaan ze helaas nog wel eens kapot. Is hij kapot dan kun je deze vervangen of reviseren. Wat er vaak gebeurt is dat er iets in de remklauw vast gaat zitten door ouderdom of slijtage. De remzuiger gaat bijvoorbeeld vast zitten, of rot vast. Ook kunnen de geleidepennen vast gaan zitten, de remklauw komt dan in een positie vast te zitten. Hierdoor ontstaat een scheve slijtage van de remblokken en remschijven.
Je kunt merken dat deze kapot is als de auto zwaar aanloopt of zelfs versneld stil komt te staan bij geen gebruik van het rempedaal. Als de auto wat scheef trekt bij het remmen of moeilijker tot stilstand komt, kan dit duiden op een remklauw welke vast zit. In ieder geval een inspectie door de garage is minimaal aan te raden op zo’n moment.
Deel dit bericht!